نه اسلامیت، نه ایرانیت، زنده باد انسانیت – جلیل جلیلى

مندرج در ژورنال شماره ۴۱۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خامنه اى در سخنان اخیرش به بهانه “روز معلم”، با تشبیه “معلمان جوان”به “افسران سپاه”، گفته است: “باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم و دانش آموز باید به ایرانی بودن خود افتخار کند.” او کار اصلى معلمان را تقویت هویت ملی، تقویت عشق به میهن، تقویت پرچم ملی، تعلیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی تعریف کرد.

اگرچه دورانى این یکى و دورانى آن یکى برجسته شده اند ولى هم اسلامیت و هم ایرانیت دو ابزار مهم حکومتهاى دیکتاتورى در یکصد سال گذشته در ایران بوده اند. سران حکومتى که در چهار دهه گذشته تقویت هویت اسلامى، عشق به اسلام و گسترش سبک زندگى اسلامى را پیشه کرده بودند، امروز که اسلامیت و توسل به اسلام کارآیى خود را از دست داده است، با توسل به ناسیونالیسم ایرانى راهى براى نجات خود تصور میکنند.

ولى نسل جوان در ایران بخوبى دریافته است که اسلامیت و ایرانیت ابزارهایى براى تحمیق مردم، تفرقه انداختن بین آنها و سرکوب اعتراضاتشان بوده اند. زنان در ایران با فتح “خاکریز حجاب” و لغو عملى حجاب اجبارى یکى از ستونهاى حکومت اسلامى را به خاک مالیده اند. سران حکومت اسلامى بیخود به ناسیونالیسم روى آورده اند. چراکه، اگر سمبل و مظهر برجسته ناسیونالیسم ایرانى را گرایش سلطنت طلبى در ایران بدانیم، شعار ″مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر‶، که در تظاهراتها سرداده میشود، نشانه این است که مردم نه براى ناسیونالیسم ایرانى و “افتخارات ملى” بلکه براى آزادى از هر نوع ستم و ستمگرى مبارزه میکنند و توسل به ناسیونالیسم ایرانى و وطن پرستى و “عِرق ملى” هم حکومت اسلامى سرمایه داران را نجات نخواهد داد.

معلمان هم امروز خود را نه “افسران سپاه‶ بلکه آموزگاران انقلاب علیه ستمگرى به حساب میاورند و وظیفه اصلى خود را نه مسموم کردن ذهن دانش آموزان با سموم اسلامى و ناسیونالیستى، بلکه آموزش علم، انسانیت و آزادگى به دانش آموزان میدانند. شعار زیبایى که از زبان یکى از معلمان مریوان در اعتصابات گسترده دو سال پیش سر داده شد و از طرف جمعیت حاضر تکرار شد، هنوز در گوش جامعه طنین انداز است: “تو اى پدر، اى مادر و تو اى دانش آموز، آزادگى بیاموز، این است کلاس امروز.”

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *