حکومت فلاکت اسلامی و آمار – سوسن صابری

مندرج در ژورنال شماره ۴۷۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

طبق گزارش خرداد ماه مرکز آمار ایران، نرخ فلاکت در هشت استان ایران بالاتر از ۶۰ درصد و درمابقی استان‌ها به بالاتر از ۵۵ درصد رسیده است.

نرخ فلاکت یک شاخص اقتصادی است که براساس نرخ بیکاری و نرخ تورم سالانه بدست میاید. بررسی آمارهای رسمی خود حکومت نشان می‌دهد که شاخص فلاکت از ۱۹.۳ در سال ۱۳۹۵ به ۵۷.۷ درصد افزایش یافته است.

فقر و فلاکت رو به افزایش حرف تازه ای نیست. مردم هر روزه با پوست و گوشت خود این فاجعه اجتماعی را لمس و تجربه می کنند. کولبر و سوختبر جان برکف، بیکاران و کارگرانی که ماهها پرداخت حقوقشان به تعویق می افتد، معلم و پرستار و بازنشسته و کارمندی که حقوق دریافتی اش کفاف حتی یک هفته هزینه سنگین مخارج روزمره خود و خانواده اش را هم نمیکند، همگی هر روز و هرساعت این درد را تجربه می کنند. اکثریت زیر خط فقر مردم که از آب آشامیدنی شان هم محروم میشوند، بخوبی میبینند و میدانند که ثروت متعلق به آنها علاوه بر دزدی سرمایه داران اسلامی حاکم، خرج فعالیتهای هسته ای رژیم و پرکردن جیب حامیانش در لبنان و فلسطین و تجهیزات نظامی و نیروهای سرکوبش میشود.

مساله بر سر برون رفتن از این جهنم و رسیدن به یک زندگی انسانی است. زندگی بدون فقر و استثمار، بدون سرکوب و زندان و اعدام، پر از آزادیهای فردی و اجتماعی ، پر ازشادی و احترام به حرمت انسان. تنها راه نجات برای رسیدن به یک زندگی انسانی دامن زدن به اعتصابات و تلاش در سراسری و همزمان کردن آن و ادامه انقلاب زن زندگی آزادی برای سرنگونی جمهوری جنایتکار اسلامی بدست خود مردم است. تشکلهای کارگری، تشکلهای معلمان، فعالین جنبش برابری طلبانه زنان، فعالین علیه اعدام و مدافعین حقوق انسان همگی نقش مهمی در این راه دارند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *