دو خبر خوشحال کننده توقف احکام اعدام – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز چهارشنبه چهارم مرداد دو خبر از توقف احکام اعدام منتشر شد که دل ما را خیلی شاد کرد. اولی مربوط به عباس دریس کارگر مبارز و شریف ماهشهری که الان چند سالیست در زندان است و یکی از شاهدان کشتار رژیم اسلامی در نیزارهای این شهر در سال ۹۸ بوده است. پس از آنکه وکیل عباس از ثبت اعاده دادرسی در شعبه نهم دیوان عالی کشور خبر داد اجرای حکم اعدام وی متوقف شد تا به درخواست اعاده دادرسی رسیدگی شود. دومی هم مربوط به پرونده محمد قبادلو از بازداشت شدگان انقلاب زن زندگی آزادی است که به دلیل ایرادات جدی در پرونده وی و وضعیت سلامتی ایشان حکم دوبار اعدام نقض گردید.

دلایل متفاوتی را می توان برای توقف این دو حکم اعدام ذکر کرد ولی آنچه که بطور قطع می شود گفت این است که اگر این دو زندانی تا به حال زنده هستند به دلیل توجهی است که همه ما به سرنوشت آنها داشته ایم. نام عباس دریس و محمد قبادلو به اعتبار کارزارهای متفاوتی که برای نجات آنها براه افتاده اکنون جهانی شده است و بسیاری آنها را می شناسند. تجربه نشان داده است که به هر درجه ای که اسیران ما در زندانهای رژیم اسلامی گمنام نباشند و مردمان بیشتری به صدای آنها تبدیل شوند رژیم اسلامی کمتر می تواند به آنها آسیب جدی برساند چرا که حکومت خود را زیر فشار می بیند.

وجه مشترک این دو پرونده فعالیت اعضای خانواده های آنها برای نجات عزیزانشان است. بعد از تایید حکم اعدام عباس دریس از سوی دیوانعالی، خانواده او از جهانیان برای رهایی او از خطر اعدام طلب کمک کردند. اقدامات این خانواده اعم از انتشار ویدئو و یا نوشتن نامه به جهانیان کمک موثری به کارزار نجات عباس دریس کرد. در مورد محمد قبادلو مادر ایشان خانم معصومه احمدی زحمت زیادی کشید. بارها با مردم درباره پسرش صحبت کرد. به یاد می آورید که در دیماه سال گذشته زمانی که خبر انتقال محمد قبادلو و محمد بروغنی برای اجرای حکم به انفرادی زندان رجایی شهر منتشر شد، مردم چگونه به فراخوان این خانواده ها پاسخ مثبت دادند و جلوی اعدام فرزندانشان را گرفتند.

همکاری موثر خانواده های محکومین به اعدام با سایر مردم چه در ایران و چه در جهان یکی از عوامل موثر در توقف اجرای حکم این دو عزیز است. این همکاری و اتحاد باید تا آزادی  قطعی این دو عزیز از زندان ادامه یابد و همه گیر شود.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال:  کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *