سفره های خالی و قلبهای پُر امید – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“همزمان با انتشار خبر افزایش ناگهانی قیمت نان در مشهد، رئیس اتحادیۀ نان در این شهر از اجرای تدریجی برنامۀ افزایش قیمت نان در سراسر کشور با دستور دولت ابراهیم رئیسی خبر داد.”

۴۴ سال پیش، مردمی که تبعیض و خفقان نمیخواستند شاه را طی انقلابی که میتوانست با شکوه باشد، میتوانست پایان بی عدالتیها و پایان حلبی آبادها و زاغه نشینیها باشد، به زیر کشیدند. مردم زحمت کش و حق طلب رؤیاهایی داشتند. رؤیای پایان دادن به سفره های محقر، دستهای پر کار اما خالی، و رؤیای خوشبختی. مردم برای تحقق این آرزوها انقلاب کردند.

جمهوری اسلامی سوار بر انقلاب شد و از همان ابتدا با شمشیر از رو بسته به هر آنچه زیبایی و طراوت و انسانی بود تاخت. با داسی در دست و نفرتی در دل،  ُکشتند و سوزاندند و درو کردند. سوزاندند اما هرگز امید و رویاهایمان را نتوانستند بگیرند. ۴۴ سال است که با امید ایستاده ایم و علی رغم همۀ سبعیتی که به ما تحمیل کرده اند، باور به فردایی روشن را در ما نتوانستند بکشند. امید وباور به امکانپذیری تغییر هر روز در دل میلیونها نفرزنده ماند و رشد کرد.

یکی از عرصه هایی که زندگی را برایمان تلخ کرده گرانی هر روزۀ مایحتاج روزانه مان است. بسیاری از اقلام معمولی را مجبور شدیم از زندگیمان حذف کنیم. سفرهای تفریحی برای بسیاری از خانواده ها کالائی لوکس است. مسکن با امکانات رفاهی در ذهنمان هم نمیگنجد، تفریحاتی مثل استخر و سینما و تئاتر و کنسرت را که سالهاست فکرش را هم نمیکنیم. روز به روز سفره هایمان را کوچکتر کرده اند. با گرانی ۴۰ درصدی نان، سفره های محقرمان را باز هم کوچکتر کردند. شرم بر شما زالوها که از خون و جان ما تغذیه میکنید. نان را هم از ما دزدیده اید.

جسارت زنان جوانی که این روزها با اوباش حکومت رو در رو میشوند و چشم در چشمشان میدوزند و میگویند به عقب برنمیگردیم، عزم پر غرور و مصمم جوانانی که میگویند ما باید پیروز شویم، خانواده های دادخواهی که با قامت استوار، خواست عزیزان کشته شده در یک جنگ نا برابر را نمایندگی میکنند، همه و همه نشان از ارادۀ جمعی برای پایان بخشیدن به این همه حرمان و نا برابری دارد.

دیگر بس است! در آستانۀ یک سالگی شروع انقلاب با قدمهای محکم به سوی سرنگونی حکومتی میرویم که نانمان را هم ربوده است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال:  آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *