گرانی نان، حالا چه می شود؟ – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در ادامه افزایش قیمت نان در استان‌های مختلف که با گرانی ۴۳ درصدی این کالای خوراکی در مشهد و استان خراسان رضوی آغاز شد، نان در دوازده استان دیگر نیز گران شد. خبرها حاکی از این است که تا پایان مرداد این تغییر قیمت‌ها برای سایر استان‌ها از جمله استان تهران نیز اعمال خواهد شد.

برای اجرای این تهاجم بی سابقه به آخرین منبع غذایی موثر در زنده ماندن مردم، حکومت چه ابزارهایی دارد؟ چگونه می خواهد این خالی کردن نهایی سفره دهها میلیون از مردم ایران را که نان غذای اصلی ادامه حیاتشان است را تثبیت کند؟

حکومت یک راه دارد. افزایش بودجه سرسام آور نظامی، استخدام بیشتر نیروی سرکوبگر، خرید ماشین های آبپاش و سلاح های جنگی بیشتر برای در هم شکستن مردم تا در برابر این تهاجم به باقی مانده منبع تغذیه خود کمر خم کنند. این راه حل مطلوب حکومت برای کوبیدن مردم و سرپا ماندن و ادامه غارت ته مانده زندگی مردم است. ظاهر ترسناکی دارد اما آرزویی است که تحقق نخواهد یافت.

اگر جامعه ایران دست بسته و اسیر و درمانده بود؛ اگر مطیع و شکست خورده و مایوس بود و اگر مردم از حکومت وحشت داشتند و متفرق بودند، بله ممکن بود که جمهوری اسلامی هرآنچه که در سر دارد را برای نابودی نهایی زندگی مردم بکار بگیرد و آب هم از آب تکان نخورد. اما به وسعت ایران و به تعداد جمعیت در این کشور مردم با تمام وجود کمر به نابودی این حکومت بسته اند. این مردم خصوصا با این تاریخ پُر افتخاری که طی این ۱۰ ماه گذشته خلق کرده اند در میدان مبارزه خیابانی جواب غارتگران زندگی را میدهند.

همه رفاهیات زندگی مردم ایران یکی پس از دیگری مورد تهاجم وحشیانه قرار گرفته است. نان مهم ترین باقی مانده منبع ادامه  زندگی مردم است. اینجا دیگر از کارگران کارخانه ها، معلمان و بازنشستگان، کارگران خدماتی و ارتش میلیونی بیکاران، دانش آموزان و دانشجویان و پرستاران باید همچون یک تن واحد، یک مشت در هم تنیده شده با یک اعتراض سراسری به میدان بیایند و ماشین سرکوب و کل بساط حکومت اسلامی را در هم بکوبند. این ممکن است، فضای سیاسی در ایران این را ثابت کرده است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *