دستگیری فعالان حقوق زنان در گیلان – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز سه شنبه ۲۵ مردادماه ماموران امنیتی جمهوری اسلامی، متین یزدانی، فروغ سمیع نیا، یاسمن حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، سارا جهانی و واحده خوش سیرت را در شهرهای رشت، فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت کردند. همزمان حساب توییتری بیدارزنی که اخبار فعالان حقوق زن را پوشش میدهد از بازداشت شیوا شاه سیاه، گرافیست، در لاهیجان خبر داده است.

نزدیک به بیست سال پیش درست در تاریخ ۲۵ مرداد، رژیم طبق حکم دادگاههای جمهوری اسلامی کودک ۱۶ ساله ای بنام عاطفۀ رجبی را بعد از تجاوزهای مکرر توسط “مجریان قانون در قوۀ قضائیه” در شهر نکا اعدام کرد. بسیاری از نکات آن پرونده هرگز روشن نشد. نمیخواستند روشن شود.

بعد از پخش این خبر باید زمان متوقف میشد. قوۀ قضائیه همراه با همۀ ارگانهای سرکوب جمهوری اسلامی باید روی سرشان خراب میشد. چنین نشد! به حکومتشان ادامه دادند و علیرغم انعکاس این خبر درد آور در سطح رسانه های بین المللی، معاملات و بده بستانهای دولتهای غربی با حکومت اعدام ادامه یافت. برایشان فرش قرمز پهن کردند و در مجامع جهانی به عنوان نمایندگان یک جامعۀ ۸۰ میلیونی ظاهر شدند. معامله کردند، تروریست فرستادند، مسجد درست کردند و طرح کشتار مخالفان خود را ریختند. ماندند، کشتند، دستگیر کردند، دیوار کشیدند، و هر چه توانستند در و دیوار جامعه را خونین کردند تا حکومتشان را سر پا نگه دارند.

امروز زمانۀ دیگریست. امروز نهادها و جنبشهای مترقی زیادی بخشهای مختلف جامعه را نمایندگی میکنند. طی بیست سال گذشته خیلی چیزها تغییر کرده. مردم صدایشان را بلند میکنند. اعتراض میکنند، از داخل زندان فریاد میزنند، حکومت خط ونشان میکشد و بگیر و ببند راه می اندازد ولی دستۀ جوانان اسکیت باز را مقابل خود میبیند. لایحه پشت لایحه می آورد. اما خیابانها پر از زنان بی حجابی میشود که به لوایح و قوانین رژیم دهن کجی میکنند. در استانۀ سالگرد انقلاب زنانه، ترس حکومت را در همۀ حرکاتشان میشود دید. دستگیری فعالین زنان، کنترل دادخواهان و تهدید آنها برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد عزیزانشان، احضار معلمان معترض و کارگران وهر عمل دیگری برای مرعوب کردن جامعه نتیجۀ عکس دارد. مردم دشمنان خود را میشناسند. حکومت از مردم میترسد و مردم به قدرت خود میبالند. این تحول را حکومت می بیند و ما مردم هم می بینیم. در سالگرد انقلاب مهسا با قدرت برای گشودن در زندانها با دادخواهان همراه میشویم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *