کمبود پرستار و پرستاران بیکار – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کمبود حدود ۱۰۰ هزار پرستار خبر داد. با این حال به گفتۀ او آزمون استخدامی برای جذب ۱۲ هزار نیروی پرستاری به دلیل لزوم هماهنگی های بین دستگاهی به تأخیر افتاده است.

پرستاری جزو کارهای سخت و طاقت فرساست که از قضا دارای درآمدی کم است. دورۀ کرونا را فراموش نکرده ایم که  پرستاران، حتی پرستاران بازنشسته چگونه از جان مایه گذاشتند، شیفتهای بیست ساعته و حتی طولانی تر کار کردند، حتی از دیدار فرزندانشان گذشتند تا مردم را نجات دهند.

در یک جامعه انسانی برای این درجه مسئولیت شناسی و از خود گذشتگی کلاه از سر بر میدارند، برایشان حرمت قائل میشوند، حقوق بالا میدهند تا رفاه داشته باشند و در یک کلام آنها را بزرگ میدارند. اما ما در مورد ایران تحت سلطه جمهوری اسلامی حرف میزنیم که در آن حق هیچ کس و ازجمله پرستاران رسمیت ندارد. حالا هم که بحران کرونا تمام شده، ساعت کار طولانی و دستمزد پائین معضلی بزرگ برای پرستاران است.

میگویند ۱۰۰ هزار پرستار کم دارند. این را خودشان میگویند. قرار بود همین روزها ۱۲ هزار پرستار استخدام کنند. یعنی کمی بیشتر از یک دهم نیروی مورد نیاز را وارد بازار کار کنند. باز هم به قول خودیهایشان به دلیل “نا هماهنگی های بین دستگاهی” این امر به تأخیر افتاده است. از مردم امتحان می گیرند تا بدانند میشود اعتماد کرد یا نه؟ میدانند کسی قبولشان ندارد. میترسند نیروی جدیدی بیاورند و صف اعتراض را فشرده تر کنند. حق دارند بترسند. کسی باورشان ندارد. اکثریت مردم از این حکومت متنفرند و میبینیم که برای سرنگونیشان دارند تلاش میکنند.

آنها که دوستانشان هستند و برایشان پول خرج میکنند، همان حجاب بانانی هستند که قرار است ماهیانه ۱۲ میلیون تومان بگیرند تا به مردم تذکر حجاب بدهند. البته از طرف همان پرستاران بیکار و معلمان حق التدریسی و دانشجویان ستاره دار و … آنچنان تودهنی خوردند که صدایشان پشت دندانهایشان گیر کرد و  لبهایشان باز نشد. جمعشان کردند و با خواری به سوراخهایشان برگرداندند!

این روزهای آماده شدن برای اولین سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی، فرصت خوبی برای حمایت از کادر درمان و پرستاران است. باید با دادخواهان، معلمان، بازنشستگان، بیکاران و همۀ مردم همراه شویم و برای مقابله با سختی کار و کمبود نیرو در عرصه پرستاری، با پرستاران بیکار همراه و همصدا شویم. در سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی، پرستاران آماده به کار را تنها نمیگذاریم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *