سفر رئیسی به نیویورک – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۲۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

امروز ابراهیم رئیسی، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. او  برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا می‌رود. بحثهای زیادی حول این سفر به جریان افتاده است که رئیسی باید به جرم جنایت علیه بشریت دستگیر شود و یا کلا آمریکا باید مانع سفر او به این کشور شود. چند تن از قانونگذاران آمریکایی با پیشنهاد طرحی به کنگره این کشور خواهان ممنوعیت ورود رئیسی به نیویورک شدند.  اما دولت آمریکا طبعا نمیتواند هر کس را که دلش خواست به سازمان ملل راه دهد یا ندهد.

تا آنجا که به جمهوری اسلامی مربوط میشود حضور رئیس جمهورش در خارج کشور چندان سرراست نیست. حضور رئیس جمهور اسلامی در سازمان ملل یک تیغ دو لبه است. از یک طرف مقامات حکومت وقتی که جرات میکنند پایشان را از کشور بیرون بگذارند انزوای جهانی شان بیشتر برملا میشود. در سازمان ملل هنگام سخنرانی رئیس حکومت اسلامی، اکثر نمایندگان سالن را ترک میکنند و طرف باید فقط برای خودش و چند نفر همراهش روضه خوانی کند و این را خبرنگاران با دوربینهایشان ثبت میکنند. اتفاقی که بویژه هنگام سخنرانی احمدی نژاد افتاد و عکسهایش هنوز در رسانه ها هست. و قطعا ابراهیم رئیسی وضعیت بهتری نخواهد داشت. اما برای حکومت خاصیتش اینست که افتخار میکند که توانسته است رئیس جمهورش را بدون اینکه دستگیر شود راهی خارج کند. چنین افتخاری فقط برای حکومت بحران زده ای مثل جمهوری اسلامی معنی دارد.

با توجه به فضای انقلاب علیه حکومت اسلامی و فشار افکار عمومی جهان برای تحریم سران حکومت، این چشم انداز که در آینده نه چندان دوری بایکوت جهانی جمهوری اسلامی در دستور کار نهادهای بین المللی قرار گیرد دور نیست. دست اندرکاران این حکومت بویژه امثال رئیسی که سابقه عضویت در کمیته مرگ سال ۶۷ را دارد، فی الحال به سختی جرات میکنند پایشان را از کشور بیرون بگذارند زیرا با خطر اقامه دعوا توسط تریبونالهای بین المللی و دستگیری مواجه میشوند.

با ادامه انقلاب زن زندگی آزادی این وضعیت بسیار جدی تر خواهد شد. هم اکنون مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان به آن رای مثبت دادند وضع تحریمهای گسترده علیه رئیسی و همکارانش را تصویب کرده است و این مصوبه منتظر تصویب در سنای آمریکاست. دولتهای غربی طبعا مصالح حقیر خود را دنبال میکنند. اما جمهوری اسلامی در شرایطی قرار دارد که همکاری و همراهی با آن به مصلحت هیچ دولتی نخواهد بود.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *