بحران محیط زیست راه حل سیاسى دارد – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۳۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، روز یکشنبه ۲ مهر ماه گفت که وقوع طوفان و هجوم ریزگردها در منطقه شمال این استان دو هزار و ۱۰۷ نفر را روانه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها کرد.

بعید به نظر میرسد، حتى یک فرد منصف در ایران  بتوان یافت که عامل اصلى بحران محیط زیستى در ایران را رژیم اسلامى و سران دزدسالار آن نداند. سیاستهاى چپاولگرانه  و سودجویانه رژیم چنان تاثیرات مخربى بر طبیعت و محیط زیست گذارده است که در کوتاه مدت با فجایع زیست محیطى و اجتماعى غیر قابل برگشتى روبرو خواهیم بود. تنها با اتخاذ سیاستهاى پیشگیرانه و طولانى مدت و در یک کلام سیاستهاى انسان محور و  محیط زیست محور میتوان بار دیگر امید به بهبود شرایط زیستى براى انسانها و جانداران دیگر در جغرافیاى ایران را داشت. به عنوان یک مشاهده و حتى نتیجه گیرى، فجایع طبیعى در ایران به معنى اخص کلمه منتج از سیاستهاى فاجعه آفرین رژیمى است که سود آیت الله میلیاردر حرف اول و آخر آن است. به عبارت بهتر سیاستهاى محیط زیستى رژیم به همان اندازه جنایتکارانه است که سیاستهاى اجتماعى و اقتصادى آن.

سوء مدیریت بى ربط ترین کلمه ایست که در مورد سیاستها و سران رژیم میتوان گفت. مدیریت در رژیم اسلامى در یک کلام مدیریت سودهاى نجومى است که در جیب رژیمى ها سرازیر میشود. بر طبق گزارش رسانه ها، “در جریان تجمع ۱۰ مرداد ماه در زابل برای اعتراض به ناکامی دولت در دریافت حقابه رودخانه مرزی هیرمند از افغانستان” و “تشدید طوفان شن و هجوم ریزگردها”، سخنرانان گفتند که بی‌آبی در این منطقه وارد مرحله “فوق بحرانی” شده است.

در دوره فعلى، دوره اى که انقلاب در مرحله تعمیق و تعین دادن به خود به سر میبرد، رابطه جنبشها و مطالبات اجتماعى و مطالبات محیط زیستى بیشتر از پیش اهمیت خود را نشان میدهد. بدون سرنگونى این رژیم، چشم انداز هر نوع تحول اساسى در محیط زیست و به طریق اولى در شرایط زیست انسانها قابل مشاهده نیست.

شاید کلیشه گویى همیشگى باشد اما با ادامه موجودیت رژیم اسلامى، هیچ بهبودى در زندگى مردم ایران قابل تصور نیست چه در عرصه محیط زیست چه در عرصه اجتماعى و اقتصادى. این وظیفه انقلاب است که کار را یکسره کند.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *