كلاس هاى بدون آموزگار - جلیل جلیلی

کلاس هاى بدون آموزگار – جلیل جلیلی

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بعد از گذشت بیش از یکماه از شروع سال تحصیلى هنوز بیش از ١٠ هزارکلاس آموزگار ندارند. بنا به گفته خود مسئولین و دست اندرکاران، مدارس ایران در حال حاضر با کمبود ٢۵٠ تا ٣٠٠ هزار معلم روبرو هستند. این کمبود در تهران چهار هزار نفر و در استان سیستان و بلوچستان ١۵ هزار نفر برآورد شده است.

این وضعیت را در زبان کشوردارى، بحران مینامند. این بحران و دیگر بحرانهاى اجتماعى فجایعى هستند که زندگى را بر مردم تلخ تر و مشقت بارتر کرده اند. در کنار فقر خانواده ها، کمبود معلم نیز مزید بر علت میشود تا در همین سال تحصیلى، بیش از ۴ میلیون کودک از تحصیل محروم شوند.

برخى علت این بحران ها را “عدم کارآیى و نبود برنامه ریزى دقیق مسئولین” قلمداد میکنند. ولى بانى و عامل بقاء همه این بحرانها خود حکومت اسلامى است. دست اندرکاران این حکومت میتوانند با برنامه ریزى هاى دقیق و حساب شده، معلمین معترض به این محرومیت ها را از مدارس اخراج و زندانى کنند و یا به تبعیدشان بفرستند، بجاى آنها، طلبه ها را روانه مدارس کنند، مدارس خصوصى با استانداردهاى بالا براى فرزندان خود ایجاد کنند، آقازاده ها را براى ادامه تحصیل به خارج از کشور بفرستند، از طرف دیگر کودکان مناطق محروم کشور را به حضور در مدارس فرسوده و یا اطاقک هاى بدون سقف و بدون استانداردهاى معمولى مجبور کنند  و در یک کلام جامعه را طورى سازمان دهند و اداره کنند که با چرخش هر روزه اش ثروتهاى بیشتر و بیشترى را روانه جیبهاى گشاد و حسابهاى بانکى یک اقلیت مفتخور و استثمارگر کند و فقر و محرومیت بازهم عمیق تر و گستره ترى را نصیب اکثریت مردم آن مملکت کند.

به این وضعیت باید پایان داد. تحصیل بدون دغدغه در مدارس داراى استانداردهاى بین المللى و زیر نظر معلمین داراى آموزش و تجربه علمى حق همه کودکان، فارق از وضعیت مالى خانواده آنها است. والدین کودکان باید در کنار معلمین حق طلب به اعتراض علیه این وضعیت بپیوندند. راه پایان دادن به این وضعیت از مسیر پایان دادن به عمر حکومت اسلامى میگذرد، باید انقلاب زن زندگى آزادى را به همه عرصه هاى زندگى گسترش داده و دنیائی شاد با امکانات استاندارد آموزشی بالا برای کودکانمان فراهم کنیم.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *