"آتش‌بس همین‌الان" و آنتونی بلینکن - جلیل جلیلی

“آتش‌بس همین‌الان” و آنتونی بلینکن – جلیل جلیلی

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

صدای طرف‌داران آتش‌بس و قطع فوری جنگ در سنای آمریکا. درحالی‌که وزیر امور خارجه دولت بایدن، در بیست و پنجمین روز بمباران نوار غزه توسط دولت اسرائیل، حمایت از این کشتار را به نفع منافع ملی آمریکا قلمداد می‌کرد، تعدادی از معترضین به جنگ فریاد زدند “آتش‌بس همین‌الان.”

معترضان یکی پس از دیگری با بلندکردن پلاکاردهایی که بر آنها نوشته شده بود: “آتش‌بس در غزه”، “کودکان غزه را نجات دهید”، “نه جنگ نه دیوار”، “نه به محاصره غزه”، و بالابردن دست‌هایشان که به رنگ خون آغشته بودند با صدای بلند بر سر آنتونی بلینکن فریاد زدند “کودکان غزه را نجات دهید! ” و بدین شکل سیاست دولت متبوع ایشان در حمایت از حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه را جنایت‌کارانه و ضدانسانی قلمداد کردند. در اثر فشار این اعتراضات آنتونی بلینکن مجبور شد بگوید: “همه ما متعهد به حفاظت از زندگی غیرنظامیان هستیم. همه ما از رنجی که همین حالا در جریان است آگاهیم و همه ما مصمم هستیم که پایان آن را ببینیم.” ولی او با این گفته که “بااین‌حال، ضروری است که ایالات متحده در کنار متحدان خود بایستد” اقرار کرد که آنچه که سیاست آمریکا را هدایت می‌کند نه وجدان و احساس انسانی و نه احترام به حق حیات و امنیت و آسایش نوع بشر، بلکه منافع کمپانی‌های تولید و فروش اسلحه و مشتی مالتی میلیاردر حاکم در آمریکا است. قبلاً هم رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله بعد از حمله حماس و شروع حملات دولت اسرائیل گفته بود: “ما در کنار اسرائیل می‌ایستیم تا مطمئن شویم که اسرائیل آنچه را که برای دفاع از خود و مراقبت از شهروندانش، نیاز دارد، داشته باشد.”

ولی حملاتی که ارتش اسرائیل شروع کرده است نمی‌تواند، با هیچ توجیهی، “دفاع از خود و مراقبت از شهروندانش” تلقی شود. این یک نسل‌کشی آشکار از مردم فلسطین است. مردم جهان باید خواهان توقف فوری این حملات، محکومیت دولت دست راستی اسرائیل و حماس به‌عنوان جنایت‌کاران جنگی و خلع سلاح حماس توسط نیروهای تحت کنترل سازمان ملل شوند. مردم ایران با سرنگونی جمهوری اسلامی و له کردن سر مار اسلام سیاسی می‌توانند نقش بزرگی در خاموش‌کردن شعله‌های جنگ در خاورمیانه بازی کنند.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *