کارزار حمایت از کارگران نفت و همبستگی‌ها - شهلا دانشفر

کارزار حمایت از کارگران نفت و همبستگی‌ها – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اعتراضات در نفت ادامه دارد و دامنه‌اش گسترش می‌یابد. نهم آبان‌ماه کارگران رسمی نفت در پایانه‌های نفتی جزیره خارک و هشتم آبان در سکوهای نفتی ایلام و بلال تجمع داشتند. کارگران فلات قاره روزهای دوشنبه، و کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجری یکشنبه‌ها را روز اعتراضاتشان تعیین کرده‌اند و بر هر روزه بودن اعتراضاتشان تأکید دارند.

تعیین روزی معین برای اعتراض دال بر عزم راسخ کارگران برای پیگیری مطالباتشان است. درعین‌حال فرصتی برای پیوستن دیگر بخش‌های کارگران نفت به اعتراضات است. اعتراض کارگران رسمی نفت به تعرضات معیشتی حکومت از جمله تعرض به سطح دستمزدها، حق سنوات بازنشستگی و کسورات سنگین مالیاتی است. بعلاوه بخش‌های دیگر کارگران نفت علیه اخراج‌ها، تعویق پرداخت دستمزدها، تبعیض‌ها و مهم‌تر از همه علیه قراردادهای موقت کاری و پیمانکاران چپاولگر است. خواستشان رسمی شدن قراردادها و خروج پیمانکاران از نفت است. بدین ترتیب کارگران نفت به طور واقعی علیه کل ساختارهای سیاسی – اقتصادی حاکم به‌پاخاسته و این اتفاق سیاسی مهمی در جنبش کارگری و در سطح جامعه است. گسترش اعتراضات در نفت بستر سراسری شدن اعتراضات در این مرکز کلیدی و در سطح سراسری است. این اتفاق می‌تواند قدرت بخش اعتراضات مردمی و سربلند کردن قدرتمندتر موج جدید انقلاب برای رهایی از شر جمهوری اسلامی باشد.

حزب کمونیست کارگری با هدف مرکز توجه قراردادن این اعتراضات در سطح جامعه و در سطح جهان و جلب حمایت وسیع مردمی جهت تقویت آنها، کارزار حمایت از کارگران نفت را اعلام کرده است. در همین رابطه آکسیون‌هایی حمایتی در شهرهای فرانکفورت (آلمان)، مالمو (سوئد) ونکوور و تورنتو (کانادا) سازمان داده شده و این آکسیون‌ها ادامه خواهند داشت. همچنین کمپین برای آزادی کارگران زندانی برای پشتیبانی از کارگران نفت اعلام کارزار کرده و دراین‌رابطه کنفرانسی در چهاردهم آبان در تلویزیون کانال جدید با شرکت تعدادی از فعالین کارگری برگزار خواهد شد. تأکید من به راه‌انداختن چنین کارزاری از سوی فعالین کارگری و تشکل‌های کارگری در داخل ایران و حمایت وسیع و اجتماعی از مبارزات کارگران نفت است.

در پاسخ به کارزار حمایت از کارگران نفت لیزا مازون نماینده مجلس سنای کشور سوئیس از حزب سبزها و پیر ایو مایارد دبیرکل اتحادیه سندیکاهای این کشور اعلام پشتیبانی کرده‌اند. این اتحادیه با ۳۶۰ هزار عضو قبلاً نیز از کارزار برای اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار حمایت کرده بود. حمایت‌ها ادامه دارد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *