سلاح هنر علیه حکومت اسلامی - کیوان جاوید

سلاح هنر علیه حکومت اسلامی – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مهدی رجبیان، آهنگساز، روز پنج‌شنبه ۱۱ آبان برنده جایزه سالانه “هنر سازمان ملل برای هنرمندان اقلیت” در سال ۲۰۲۳ شد. ایشان در این زمینه گفته: “خوشبختی یک رویداد جمعی است و متأسفانه هیچکس اینجا خوشحال نیست.” یادآور شویم که مهدی در گذشته چندبار به‌دلیل فعالیت‌های هنری و موسیقی زیر زمینی و به اتهام “توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام” بازداشت شده بود.

باید گفت سرنگونی نیز امری جمعی و مربوط به اراده اکثریت مردمی است که یک وضعیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را بر نمی تابند و می خواهند در اقدامی اجتماعی و سراسری در یک جامعه معین دگرگونی بنیادی و ریشه ای بوجود بیاورند، طوری که “خوشبختی و خوشحالی” عمومی و اجتماعی شود.

این وضعیت سیاسی در ایران است. از دختران دبیرستانی شورشگر که مشت به آسمان کوبیده و شجاعت را به درون جامعه پمپاژ کرده اند تا جوانان انقلابی ضد دین که مذهب را آفت جان بشریت میدانند، تا زنان بی باک و منزجر از این تاریکخانه اشباح اسلامی، همه با هم در یک هماهنگی بی همتا ساز خود را علیه یک دشمن مشترک کوک کرده اند. این انقلاب است که معلم و بازنشسته و کارگر کارخانه را در یک صف فشرده، متحد می کند تا به یاری فرزندان خود در خیابانها پرچم رنگین پیروزی را برافراشته تر کنند.

در این میدان نبرد سهمگین، جامعه یک تن واحد است. یک فکر و اندیشه، و یک عمل هارمونیک که خون تازه به قلب جامعه می رساند. حضور بازیگران سینما و تلویزیون و تئاتر در کنار هنرمندان و نویسندگان و آهنگسازان به سیر انقلاب جلوه ای بهتر و رنگین تر می دهد تا آنچه که کهنه و پوسیده  فاسد است بر زمین سفت کوبیده شود و آنچه که نوین و تازه و پُر طراوت است بروید و به بار نشیند.

دریافت این جایزه ارزشمند هنری توسط مهدی رجبیان عزیز به سهم خود به همه ما مردمی که برای آزادی، برابری و رفاه به میدان آمده ایم، نیرویی مضاعف میدهد و طنین زیبای انقلاب زن زندگی آزادی را در جهان رسا تر می کند. این انقلابی انسانی برای یک جامعه انسانی است و نیروی محرکه این انقلاب برای سرنگونی حکومت همه مردم اند. به آنها که هنوز به این دریای پُر خروش اما زیبای انقلاب نپیوسته اند باید گفت هنوز دیر نیست به ما ملحق شوید.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *