درمان رایگان، حق یا امتیاز؟ - اصغر کریمی

درمان رایگان، حق یا امتیاز؟ – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دبیر کل خانه پرستار: “به جرات می‌گویم بیماران بدلیل کمبود پرستار می‌میرند”. باید اضافه کرد که پرستاران هم بدلیل فشار کار طاقت‌فرسا و حقوق زیر خط فقر و هزار مشکل دیگر، وضع بهتری ندارند.

موقعیت پرستاران آیینه‌ تمام‌نمای وضعیت بهداشت و درمان در حکومت اسلامی است. کمبود بیمارستان و اطاق عمل و دارو، کمبود پزشک و پرستار و گرانی سرسام‌آور هزینه‌های پزشکی دست به دست هم داده‌اند و وضعیت فاجعه‌باری برای مردمی که زیر بار فقر کمرشان خم شده است، ایجاد کرده‌اند. سایر به اصطلاح موسسات خدماتی یا آموزشی در جمهوری اسلامی نیز، از دانشگاه‌ها و مدارس و هر جایی که اسمش را خدماتی گذاشته‌اند، وضعیت فاجعه‌باری دارند.

یکی از پزشکان سوسیالیست از ایران نوشته بود اگر رابطه پول و پزشک قطع شود پزشکی معجزه میکند. او به حقیقت مهمی اشاره کرده بود. هم ریشه فاجعه را گفته بود هم راه حل را. جمهوری اسلامی از فاجعه‌بارترین نمونه‌های نظامی است که هدف آن کسب سود توسط اقلیت حاکم است. راه حل نه تنها پایان دادن به جمهوری اسلامی، بلکه همچنین پایان دادن به نظامی است که بر پایه سوداندوزی کار میکند.

درمان رایگان برای همه مردم با بالاترین استانداردهای جهانی، بعنوان یک حق و نه یک امتیاز، عملی است اما در جامعه‌ای که همه مردم، در استفاده از امکانات جامعه سهم برابر داشته باشند نه اینکه کار و زحمت و جان کندن نصیب اکثریت تولید کنندگان و کارکنان جامعه و امکانات سهم مفتخوران و استثمارکنندگان باشد.

بهداشت و درمان تماما رایگان برای هر شهروندی که در این جامعه زندگی میکند، بیمارستان‌‌های مجهز و کافی و تخصیص تعداد مورد نیاز کادر درمان بر اساس بالاترین استانداردها، یکی از مبرم‌ترین خواست‌های عموم مردم و یکی از اهداف انقلاب جاری است. و این متحقق نمیشود مگر در یک جامعه سوسیالیستی که رابطه پول و درمان را قطع  کند و کل جامعه در استفاده از امکانات حق برابر داشته باشد. هیچکدام از امکانات رفاهی و خوشبختی برای مردم در جامعه‌ای که بر پایه استثمار و سوداندوزی ساخته شود مطلقا عملی نمیشود. بیجهت نیست که جریانات غیر کمونیست، هیچکدام، نه خواست درمان رایگان را مطرح میکنند، نه امکانات رفاهی که مانع مهمی در پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها است و نه سایر خواست‌های بنیادی اقتصادی مردم را. اینجا نیز به این حقیقت بنیادی میرسیم که کمونیسم نیاز فوری این جامعه است برای تحقق بیشترین امکانات رفاهی و برای تحقق کلیه آزادی‌های سیاسی که هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *