برای مژگان خالقی هنرمند سرشناس - سیامک بهاری

برای مژگان خالقی هنرمند سرشناس – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بازداشت مژگان خالقی، هنرمند خوش‌نام و سرشناس تئاتر و سینما یک بار دیگر استیصال جمهوری اسلامی در مواجه با زنان هنرمند و سرکش که برای حکومت تره هم خرد نمی‌‌کنند را به نمایش می‌گذارد. مژگان با بازداشتش هم دارد فیلم‌نامه دیگری به جامعه نشان می‌دهد. زبونی و خواری حکومتی را نشان می‌دهد که قادر نیست در خیابان روی سر زنان حجاب بکشد، از سر واماندگی به فیلم در حال ساخت “کاباره” که زنان در ‌آن حجاب ندارند گیر داده است.

مژگان خالقی درباره توقیف فیلم “کاباره” و وسایل فیلمبرداری می‌گوید: “۳۰ تا ۴۰ نفر به شکلی غیرمتعارف”» به محل فیلمبرداری و دفتر کار و خانه رفتند و همه وسایل را با خود بردند. خودش را هم بازداشت کردند.

امروز دوشنبه ۲۲ آبان، وکیل مدافع مژگان خالقی اطلاع داد که توانسته با قرار کفالت او را موقتاً از بازداشت در بیاورد. این باجگیری و شمشیر روی سر بازداشت شدگان خود بخشی از روی‌کرد سرکوبگرانه حکومت است. وثیقه بخشی از فشار بر فرد دستگیر شده و همه نزدیکان اوست که باید سند و قباله جور کنند تا عزیزشان را موقتاً از زندان خلاص کنند.

این دیگر واقعیت غیرقابل انکاری است که زنان در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری در رأس این روی‌کرد انقلابی قرار دارند. از این رو، بازداشت مژگان خالقی بر بستر خیزش انقلابی زن زندگی آزادی، بخودی خود مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد. الیت متعهد سینمای تحت سیطره و کنترل جمهوری اسلامی در این خیزش، به انقلاب پیوست، حجاب را پس زد، با انقلاب همصدا شد، هزینه‌ای سنگین داد اما پا پس نکشید و یکی از شعف‌انگیز‌ترین صحنه‌‌‌های جاودان این مبارزات را به نام خود ثبت کرد.

جمهوری اسلامی برای هیمنه درهم شکسته‌اش، برای بی‌اثر شدن هفت‌خوان سانسور و ممیزی وزارت ارشاد و مجوز‌بگیری، به جان ‌آنها افتاده است. از ایجاد فضای ناامن، ارعاب و ‌ممانعت از ادامه کاری، ممنوع التصویری، ممنوعیت قرداد، محرومیت از حضور در نمایش و روی صحنه رفتن، ضبط وسایل فیلمبرداری، محکومیت به بیگاری و نظافت عمومی اماکن، شستن اموات، تا دستگیری و بازداشت‌ و حبس را روی سرشان گرفته است. در جنایتی فجیع مهرجویی و همسرش را کارد‌آجین می‌کند و به سینما پیام مرگ می‌فرستد.

انقلاب همه مناسبات سابق و بساط رعب و وحشت را به هم ریخته است. ارعاب دیگر اثر ندارد. جامعه راهش را به سمت رهایی می‌گشاید و هنرمندان متعهد بیشتر از پیش در مبارزه برای خلاصی از شر حکومت اسلامی سهم می‌گیرند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *