راهکارهای رئیسی در ریاض - محسن ابراهیمی

راهکارهای رئیسی در ریاض – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

این هفته رئیسی را به نشست ریاض فرستادند که جمهوری اسلامی هم برای پایان‌دادن به جنگ و جنایت جاری در غزه در قامت یک پای راه‌حل ظاهر شود!

اما او از این سفر مثلاً دیپلماتیک با ژست دخالت در میانجیگری، دست از پا درازتر بازگشت. غیر از این نمی‌توانست باشد؛ چون طرف نماینده حکومتی است که مستقیماً در فاجعه‌ای که امروز مردم غزه را نابود می‌کند دخیل است. حکومتی که با حمایت از حماس در توحش ۷ اکتبر، مسیر کشتار مردم غزه توسط اسرائیل را هموار کرد. ظاهراً به رئیسی گفته بودند هر چقدر لیست راهکارها را از کاغذی که به دستش داده بودند غراتر بخواند، حکومت اسلامی در این نشست، ظاهری از جدی‌تر بودن و جدی‌تر گرفته‌شدن از خود به‌جای خواهد گذاشت!

رئیسی در این نشست از شهروندان گروگان اسیر در دست حماس – از جمله کودکان گروگان- حتی یک کلمه هم نگفت؛ چون خودشان در گروگان‌گیری انسان‌های بی‌گناه استاد هستند و اصلاً با گروگان‌گیری ۷ اکتبر، برنامه‌شان اخاذی بعدی بود.

در راهکارهای رئیسی چند مورد جالب‌توجه بودند: دولت‌های حاضر هر گونه رابطه سیاسی و اقتصادی با اسرائیل را قطع کنند؛ به حضور و دخالت آمریکا تن ندهند؛ ارتش اسرائیل را سازمان تروریستی اعلام کنند؛ دادگاه بین‌المللی برای تعقیب سران اسرائیل تشکیل شود و این آخری دیگر جالب‌تر بود: دولت‌های مسلمان مردم فلسطین را مسلح کنند!

این راهکارها را رئیسی به نمایندگی از جانب حکومتی به ریاض برده بود که ده‌ها پرونده قطور جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در ایران زیر بغل دارد؛ حکومتی که در قتل‌عام شهروندان سوریه برای حفظ بشار اسد نقش فعال داشته؛ حکومتی که بعضی از سرانش به جرم انفجار در مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین تحت تعقیب بین‌المللی هستند؛ و فعالیت وسیعی برای قرارگرفتن سپاه پاسدارانش در لیست تروریستی در جریان است. مردم ایران به چنین ژستی از طرف چنین رئیسی فقط پوزخند تحویل می‌دهند.

بعدازاین همه راهکار، از یکطرف رئیسی تحفه‌ای از طرف خامنه‌ای رو کرد تحت عنوان “تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر” که همان آرزوی به دریا ریختن اسرائیل است؛ اما از طرف دیگر پای بیانیه پایانی نشست امضا گذاشت که به راه‌حل دو دولت تأکید می‌کند.

همه اینها نشان می‌دهند که پروژه خونین ۷ اکتبر، نه‌تنها جمهوری اسلامی را تقویت نکرده است، بلکه آن‌چنان آن را در باتلاق انداخته است که نمی‌داند چطور از آن در بیاید.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *