آتش‌بس در غزه و بازی با جان گروگان‌ها - محسن ابراهیمی

آتش‌بس در غزه و بازی با جان گروگان‌ها – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در آتش‌بس میان اسرائیل و حماس قرار است در ازای آزادی ۵۰ شهروند اسرائیلی که حماس گروگان گرفته است، ۱۵۰ زندانی فلسطینی در اسرائیل آزاد شوند. دولت اسرائیل اعلام کرده است در پایان چهار روز، در صورت آزادی ۱۰ گروگان دیگر، آتش‌بس می‌تواند یک روز دیگر ادامه پیدا کند!

بعد از کشتار بی‌رحمانه ۱۲۰۰ شهروند اسرائیل توسط حماس، بعد از ۴۵ روز آویزان بودن تیغ سلاخی حماس بر سر ۲۴۰ شهروند به گروگان گرفته شده، بعد از تبدیل غزه به گورستان زنان و مردمان و کودکان توسط ماشین نسل‌کشی اسرائیل، حماس حاضر شده است جان ۵۰ گروگان را نگیرد و اسرائیل هم برای چهار روز ریختن بمب بر سر مردم و لت‌وپار کردن کودکان را متوقف خواهد کرد!

تروریست‌های اسلامی حماس و فاشیست‌های نژادپرست حاکم در اسرائیل، آن‌چنان وضعی به وجود آورده‌اند که حتی قطع کشتار چهارروزه هم خوشحال‌کننده است! مخصوصاً برای مردم غزه، حتماً که همین آتش‌بس چهارروزه بارقه‌ای از امید برای زنده‌ماندن است. اما همچنان آتش‌بس و قطع فوری جنگ و جنایت، آزادی بی‌قیدوشرط همه گروگان‌ها، دسترسی مردم غزه به غذا و دارو و سوخت و امکانات زندگی باید در رأس فشار بر این نیروهای منحوس از هر دو طرف باشد. دو طرفی که پایان‌دادن به حضور شومشان در مواضع قدرت، ضروری‌ترین شرط عملی‌کردن راه‌حل دو کشور و دو دولت در کنار هم است.

این وسط، موضوع مرکزی آتش‌بس، یعنی مسئله گروگان‌های اسیر در دست حماس بار دیگر یکی از شنیع‌ترین تاکتیک‌ها و شیوه‌های تروریسم اسلامی را در مقابل انظار مردم جهان قرارداد: گروگان‌گیری شهروندان بی‌گناه و تبدیل‌کردن زندگی آنها به کارت بازی سیاسی. شیوه‌ای که به شغل دائمی جمهوری اسلامی باهدف اخاذی سیاسی تبدیل شده است. حماس هم دقیقاً از همین شیوه در تهاجم ۷ اکتبر استفاده کرد و امروز دارد با کارت گروگان‌ها بازی می‌کند. حتماً مبادله گروگان‌ها با اعضای حماس در زندان‌های اسرائیل در اولویت حماس است؛ چون زندانیان دیگر برای حماس ارزش سیاسی ندارند! الان مسئله هر دو طرف این است که بازی با کارت گروگان‌ها آن‌چنان پیش برود که هر دو طرف اعلام پیروزی کنند و چشم‌انداز تیره برای حل قطعی مسئله فلسطین همچنان تیره‌وتار بماند؛ چشم‌اندازی که فقط با کنارزدن این دونیرو می‌تواند تغییر یابد.

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *