روزی به موهای من افتخار میکنید - آذر پویا

روزی به موهای من افتخار میکنید – آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“روزی به موهای من افتخار میکنید”. جمله زیبا و پُر معنای آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۷ ساله ای است که روز ۹ مهر بعد از درگیری با حجاب بانان، این ماموران “بهشت اجباری” در متروی تهران به کُما رفت و تلاش برای بیدارشدنش متاسفانه نتیجه نداد. همانموقع مردم این واقعه را با اتفاقی که برای مهسا، ژینا امینی افتاده بود تداعی کرده و به او لقب مهسای دوم دادند.

آرمیتا یک ماه در کُما بود. یکماهی که همه ما نگران و منتظر خبر سلامتیش بودیم . قاتلین، خانواده اش را تحت فشار قرار دادند تا وادار به سکوتشان کنند. به آنها بجز در موارد بسیار نادر اجازه دیدن فرزند دلبندشان را ندادند. طی این مدت ماموران حکومتی جرات خبررسانی موثقی از او نداشتند و عاقبت مجبور شدند با رعایت تمهیدات امنیتی خبر فوت آرمیتا را رسانه ای کنند. مراسم خاکسپاری آرمیتا به فرصتی برای اعتراض علیه جنایات جمهوری اسلامی تبدیل شد. در این مراسم عده ای را هم دستگیر و روانه زندان کردند.

آرمیتا یکی از هزاران جوانی بود که به تمام قوانین و قواعد یک حکومت متحجر پشت کرد. برای دفاع از حرمت انسانیش با شهامت تمام با سلاح موهایش وارد میدان نبردی نابرابر شد و میدانست دشمن با آلت قتاله ای بنام حجاب در کمین است. آرمیتا را کُشتند ولی آرمانها و رویای او و سایر همرزمان جوانش برای رسیدن به  آزادی را قادر نخواهند بود حتی ذره ای کم رنگتر کنند. او این را بخوبی میدانست چرا که گفته بود “حتی تاریکترین شب نیز پایان خواهد یافت و خورشید خواهد درخشید”. او به پایان این شب سیه باور داشت.

آرمیتای عزیز! به احترامت کلاه از سر بر میداریم، بتو، به موهایت، به شهامت و شجاعتت افتخار میکنیم و تا رسیدن به دنیای زیبای رویاهایت از پای نخواهیم نشست.

خانواده گراوند اعلام کرده اند مراسم چهلم آرمیتا را روز  چهارشنبه ۱۵ آذرماه در بهشت زهرای تهران برگزار خواهند کرد. برگزاری اینگونه مراسمها علاوه برگرامیداشت یاد و راه این عزیزان، فرصتی است برای اعتراض و ابراز انزجار از رژیمی که قصد جان جوانان را کرده است و همچنین صدای مردمی که نه  مرعوب میشوند و نه قصد تمکین به قوانین قرون وسطی را دارند.

در این روز همراه  با خانواده گراوند در این مراسم شرکت کرده به قاتلین آرمیتا نشان دهیم که اکنون آرمیتا خانواده ای به بزرگی تمام مردم آزایخواه دارد، مردمی که صدایشان خاموش شدنی نیست.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *