اعتیاد و قربانیان خاموش - کیوان جاوید

اعتیاد و قربانیان خاموش – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

لنگرود، شهرستان محل زندگیم، زیبایی های بسیاری دارد. طبیعتی سرسبز که از یک سو به جنگل های انبوه وصل می شود و در سمت دیگرش دریای خزر موج می زند و طراوت و سرزندگی طبیعت را به نمایش می گذارد. لنگرود با روستاها و توابع بسیار سرسبزش که محصورِ مزارع برنج و چای است به راستی زیباست. در بهار با عطر شکوفه های نارنج زندگی سرشار از آرامش می شود و می توان ساعتها نشست و از زیبایی های این گوشه از کره زمین لذت برد. می توان بر بلندای کوه طلوع و غروب خورشید را نظاره کرد و می شود در ساحل دریا موج های خروشان را دید و به طبیعت سلام داد و غرق در شادی شد.

اما این طبیعت نیست که اینجا حکم می راند. اینجا هیولاهایی بر سر کارند که زندگی را به ویرانکده ای دلگیر تبدیل کرده اند. اینجا نیز همچون همه جا در ایران جوانان چون برگ خزان بر زمین می ریزند و نابود می شوند و خانواده ها نظاره گران خاموش این مصیبت و این رنج بی پایان هستند.  اینجا نیز مردم در اسارت فقرند و دلها خوش نیست. اینجا هم از گور برخاستگانی حاکم اند که خندیدن را جرم کرده اند، رقصیدن را به شلاق می بندند، عشق ورزیدن و لذت بردن را گناه میدانند، و … اینجا است که اعتیاد پا به میدان می گذارد.

سینا قنبرپور، روزنامه‌نگار می گوید: “وقتی هیچکس از مرگ مبتلایان به اعتیاد دلش به درد نمی‌آید.” و اینکه: “در این کمپ ۳۶ جوان در شعله های آتش سوختند و این “حادثه” فورا به فراموشی سپرده شد”. اینطور نیست. صدها نفر در مرگ عزیران خود گریستند. پدر، مادر، برادر و خواهرانشان هنوز می سوزند. از اعتیادشان سوختند و در مرگشان باز می سوزند. مردم این شهر در مرگ این قربانیان اعتیاد شریک درد و غم خانواده های ُمصیبت دیده شدند. اما آنهایی که دلشان به درد نیامده و نخواهند آمد مسببین این جنایتند. حاکمان بی رحم حکومت اسلامی، این دست اندرکاران بلند پایه باندهای تولید و توزیع مواد مخدر، سازندگان این شرایط اجتماعی هستند که محصولی جز اعتیاد ببار نمی آورد.

این جامعه را فقط می شود با پایان دادن به عمر حکومت اسلامی و ساختن جامعه ای برخوردار از رفاه و برابری و امید به آینده بهتر از دست اعتیاد نجات داد. در برنامه حزب کمونیست کارگری فوری ترین اقدامات برای نجات این قربانیان خاموش طرح شده است که در ضمیمه این مطلب میخوانید:

***

ممنوعیت اکید خرید و فروش مواد مخدر و پیگرد و مجازات شدید و قاطع عاملین تولید، قاچاق و فروش غیر قانونى مواد مخدر.

کمک به امر مبارزه با اعتیاد از طریق از میان بردن زمینه هاى اجتماعى و اقتصادى روى آورى افراد به مصرف مواد مخدر و حمایت از معتادین در برابر دلالان و شبکه هاى قاچاق و فروش مواد مخدر

غیر جنایى کردن زندگى معتادین و کمک به ترک اعتیاد آنها از طریق:

ایجاد کلینیک هاى دولتى که نیاز معتادان به مواد مخدر را در صورت اعلام آمادگى آنها براى شرکت در دوره هاى ترک اعتیاد برآورده میکنند.

رفع ممنوعیت در اختیار داشتن برخى مواد مخدر معین به اندازه مصرف شخصى. قرار گرفتن رایگان سرنگ و سوزن تزریق در اختیار کلیه متقاضیان توسط داروخانه ها و درمانگاه ها به منظور مصون داشتن معتادین از بیمارى هایى نظیر ایدز، هپاتیت و غیره و کمک به کنترل ابعاد شیوع این بیمارى ها.

ممنوعیت هر نوع تبعید، زندانى کردن، و جداسازى معتادان از جامعه به صرف اعتیاد آنها. نفس اعتیاد به مواد مخدر جرم نیست.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *