اعتراض استادان دانشگاه اراک به مازوت‌سوزی - کاظم نیکخواه

اعتراض استادان دانشگاه اراک به مازوت‌سوزی – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

حکومت اسلامی نه فقط قاتل مردم؛ بلکه قاتل فضای زیست مردم نیز هست. جمعی از اعضای هیئت‌علمی و استادان و اعضای دانشگاه صنعتی اراک با صدور بیانیه‌ای بر لزوم توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند تأکید کردند. در این بیانیه که در پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه صنعتی اراک منتشر شده، خطاب به مردم شهرستان‌های اراک و شازند آمده است: “در روزهای اخیر مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند دوباره آغاز شده است و این موضوع سلامت بیش از یک میلیون شهروند مظلوم ساکن شهرهای اراک و شازند را با خطر جدی مواجه می‌کند.”

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی دررابطه‌با همین خبر گفته است که استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند از ۲۰ آذرماه آغاز شده و هم‌اکنون در هر شبانه‌روز چهار میلیون لیتر مازوت در این واحد مصرف می‌شود.

سخنگوی صنعت برق ایران خبر داد که هشت نیروگاه شامل نیروگاه حرارتی سهند بناب، نیروگاه رجایی قزوین، نیروگاه شازند اراک، نیروگاه سلیمی نکا، نیروگاه حرارتی طوس مشهد، نیروگاه بیستون کرمانشاه، نیروگاه رامین اهواز و نیروگاه حرارتی بندرعباس مجاز به سوزاندن مازوت هستند.

مازوت‌سوزی تنها یکی از اقداماتی است که این حکومت در نیروگاه‌های مختلف علیه محیط‌زیست بکار می‌گیرد. ازبین‌بردن جنگل‌ها و پوشش گیاهی، خشکاندن رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، سرازیر کردن پس‌مانده‌های شیمیائی به رودخانه‌ها و دریاها، عدم به‌کارگیری سیاست جانشینی سوخت‌های فسیلی برای اتومبیل‌ها، استفاده بی‌رویه از سموم در کشاورزی، و بسیاری از اقدامات مخرب دیگر باعث تخریب سریع محیط‌زیست و نابودی حیات‌وحش در جمهوری اسلامی شده و این حکومت نه فقط تلاشی برای نجات محیط‌زیست انجام نمی‌دهد؛ بلکه آخوندها و سران میلیاردرش با تخریب محیط‌زیست ثروت‌های نجومی به جیب می‌زنند و کسی جلودارشان نیست. حکومت حتی برای اینکه افسار سرانش برای تخریب بی‌رویه محیط‌زیست باز باشد، شمار بسیاری از فعالان محیط‌زیست را دستگیر و چندین نفر را وحشیانه سربه‌نیست کرده است.

به همه این دلایل جنبش دفاع از محیط‌زیست در ایران یک جنبش سیاسی است و با جنبش سرنگونی پیوند دارد. ما مردم باید دفاع از محیط‌زیستمان را نیز خود به عهده بگیریم و متحدانه از آن در برابر نابودکنندگان محیط‌زیست دفاع کنیم. دفاع از محیط‌زیست یعنی دفاع از خود زیست. دشمن آشکار هر دوی اینها در ایران حکومت ضدانسانی اسلامی است و باید همچون عرصه‌های دیگر این حکومت را در این عرصه نیز عقب راند و به شکست کشاند.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *