جان سه میلیون دانش‌آموز درخطر - جلیل جلیلی

جان سه میلیون دانش‌آموز درخطر – جلیل جلیلی

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در یکی از آخرین اظهارنظرها، قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش، از تحصیل بیش از سه میلیون دانش‌آموز در فضاهای آموزشی پرخطر سخن به میان آورد و گفت در صورت وقوع اتفاقی مانند زلزله، جان این دانش‌آموزان به خطر می‌افتد.

این اعترافی است از طرف مقامات دولتی مبنی بر اینکه آنچه که برای آنها مهم نیست تأمین محیطی امن برای آموزش کودکان است. واداشتن سه میلیون کودک برای حضور هرروزه در ساختمان‌ها و محیط‌های پرخطر جنایتی است که باید، در کنار ده‌ها جنایت دیگر، در پرونده مقامات جمهوری اسلامی ثبت شود. می‌توان تصور کرد که چنین فضاهای ناامنی، علاوه بر صدمات جانی ناشی از ریزش احتمالی ساختمان‌های کم‌دوام، تا چه اندازه می‌تواند موجب ایجاد نگرانی‌های مدام در میان دانش‌آموزان شود و چه لطمات روانی بر آنها وارد کند.

حتی نگاهی گذرا به میزان بودجه‌ای که حکومت اسلامی در همین سال جاری به وزارت آموزش‌وپرورش اختصاص داده است، می‌تواند اثباتی باشد بر ادعای فوق. سهم وزارت آموزش‌وپرورش که بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی کشور است و در همین سال جاری، ۹۷۱ هزار پرسنل شاغل و ۳۸ هزار بازنشسته مشغول به خدمت داشته و امر تربیت ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز را برعهده دارد، از بودجه کشور، تنها ۲۴۲ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود ۱۱ درصد بودجه عمومی دولت، بوده است. این نکته را هم به این آمار اضافه کنید که بخش زیادی از همین بودجه حقیر وزارت آموزش‌وپرورش صرف استخدام سه هزار طلبه برای ترویج عقاید ضد علمی در مدارس شده است و اگر این میزان ناچیز بودجه آموزش‌وپرورش با بودجه‌های کلانی که به آیت‌الله‌های مرده و زنده و طلبه‌های زیر دست آنها، به شورای نگهبان و شورای مصلحت نظام، و به ده‌ها و صدها نهاد مذهبی دیگر که کارشان ترویج خرافات و چپاول درآمد ناچیز مردم است اختصاص‌داده‌شده و می‌شود مقایسه شود، به‌روشنی متوجه می‌شوید که آموزش کودکان و تأمین محیط امن برای تحصیل آنها در اولویت درجه چندم این حکومت هم نیست.

این وضعیت آموزش‌وپرورش در ایران حکایت از این دارد که سیستمی که این جامعه را اداره می‌کند، یا بهتر است بگوییم می‌چاپد، باید زیرورو شود و سیستمی جایگزینش شود که تأمین محیط‌های امن، طبق استانداردهای بین‌المللی، یکی از اولویت‌هایش باشد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *