وضعیت قرمز آلودگی هوا - حسن صالحی

وضعیت قرمز آلودگی هوا – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در روزهای اخیر اخبار حاکی از وخامت آلودگی هوا در اهواز، اصفهان، شادگان و دشت آزادگان و چند شهر دیگر بوده است. بنا به یک گزارش دیگر از ابتدای سال جاری تا به امروز تهران ۹ روز هوای پاک داشته است.

هوای آلوده تا کنون منجر به مرگ بسیاری از شهروندان شده است و این سوای انواع و اقسام بیماری‌های تنفسی، پوستی، قلبی و غیره است که شهروندان بدان دچار می‌شوند و بر سلامت و زندگی آنها تأثیر پایدار خواهد گذاشت. بسته به جا و مکان آلودگی هوا می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. هم دلایل آلودگی هوا و هم راه‌های مقابله با آن برای انسان شناخته شده است. مسئله این است که آیا اراده‌ای برای مقابله با این بلیه وجود دارد و یا نه؟

یک مسئله اصلی در باره ایران وجود حاکمیت جمهوری اسلامی است که در آن نه جان انسان ارزش دارد و نه محیط‌زیست. در جمهوری اسلامی نه‌تنها ابتدائی‌ترین استانداردها برای جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست رعایت نمی‌شود؛ بلکه حکومت خود عامل مستقیم تخریب و آلودگی محیط‌زیست در همه جوانب و به طرق مختلف است. به‌عنوان نمونه در ایران آلودگی هوا که در همه جای دنیا یک عارضه استفاده از سوخت‌های فسیلی است، اساساً به‌خاطر استفاده از بنزین با درصد سرب بالا و عدم هر نوع کنترل و نظارتی بر کارکرد خودروها و ماشین‌های صنعتی ابعاد خطرناک و مهلکی پیدا کرده است و یا باید به استفاده از مازوت به‌عنوان منبع سوخت نیروگاه‌های تولید برق اشاره کنیم که به نوبه خود باعث آلودگی هوا در ابعاد خطرناک می‌شود. اگر مسمومیت هوا در بسیاری از شهرهای ایران به مرز غیر قابل تحملی رسیده و مرگ‌ومیر و بیماری‌های ریوی به این دلیل وسیعاً شیوع پیدا کرده است عامل و مسئول مستقیم این فاجعه خود حکومت است.

مشکل اصلی ما در ایران فقط استفاده از سوخت‌های فسیلی نیست؛ بلکه فسیل‌الله‌هایی هستند که بر مسند قدرت تکیه زده‌اند و حتی حاضر نیستند کوچک‌ترین موازین و مقررات استاندارد زیست‌محیطی را رعایت کنند. اولین گام در سالم‌سازی هوا و خنثی‌کردن ابعاد فاجعه‌بار و مهلکی که این مسئله در ایران پیدا کرده است مقابله و مبارزه فعال با سیاست‌های مخرب جمهوری اسلامی و مجبور و ملزم‌کردن آن به رعایت موازین و استانداردهای جهانی است. ما حق داریم که هوای سالم و نه سم تنفس کنیم و باید این حق را بگیریم.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *