حجاب، از تناقض تا واقع‌بینی - سینا پدرام

حجاب، از تناقض تا واقع‌بینی – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

علی مطهری، نایب‌رئیس پیشین مجلس، با استقبال از لایحه “حجاب و عفاف” گفت: “نمی‌شود حجاب بدون نظارت باشد؛ چون تجربه نشان داده که عده‌ای پرده‌دری می‌کنند.” او افزود: “می‌گفتند روسری سخت است، نظام هم با آن‌ها راه آمد؛ اما به همین راضی نیستند. می‌بینید که الان ساق پا و شکم بیرون است.”

مشکل رژیم و اعوان و انصارش با حجاب و قوانین مربوطه این است که قادر به بازگرداندن جامعه به موقعیت قبل از انقلاب “زن زندگی آزادی” نیستند. حجاب بر گیران گام‌های بزرگی برداشته است و حاضر به عقب‌نشینی نیست. سیاست در ایران امروز یعنی حرکت از یک بالانس به بالانس دیگر. آنچه در این معادله تغییر می‌کند توازن قوا به ضرر رژیم اسلامی است.

این حضرات همچنین می‌دانند که با دادن هر آوانسی به جامعه مجبور هستند که چندین گام عقب‌نشینی کنند. چنین سیاستی، فقط تا مدتی می‌تواند کارساز باشد. قدرت مانور و تحرک رژیم چه در قانون‌گذاری و چه در سرکوب عریان تابع این توازن قوای مشروط است.

سه ماه پیش در تاریخ ۱۲ شهریور، علی مطهری در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس مواضع خود درباره حجاب را این‌گونه تشریح و اعلام کرد: “خیلی از بی‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها طرف‌دار بدن‌نمایی و عریانی نیست.”

مشاهده ۳ ماه پیش ایشان، یک آرزوی واهی بود. این همان چیزی است که به “خواسته اندیشی” مشهور است. در مقابل، مشاهده امروز آقای مطهری را با اغماضی به بزرگی کوه دماوند می‌توان “واقع‌بینانه” ارزیابی کرد. این “واقع‌بینی” تحمیلی را مدیون حرکت اعتلایی جنبش زنانه هستیم.

تناقض در سخنان سران رژیم، قطعاً به محدودیت فکری و ذهنی این حضرات مربوط است. اما آچمز سیاسی و سردرگمی هیئت حاکمه به دینامیسم و پویایی انقلاب جاری بستگی دارد. سردرگمی سیاست گزاران رژیم در مورد مسئله حجاب فقط نقطه آغاز سردرگمی‌های بزرگ در آینده حیات سیاسی رژیم اسلامی است.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *