مبارزه علیه مجازات اعدام - سئوال از حسن صالحی

مبارزه علیه مجازات اعدام – سئوال از حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یکی از مخوف ترین ابزارهای تداوم نابرابری و استمرار خفقان و سرکوب علیه مردم متوسل شدن به حربه اعدام است. حزب کمونیست کارگری نه تنها در برنامه خود، “یک دنیای بهتر” به صراحت و قاطعیت علیه این قتل عمد دولتی نظر اثباتی خود را بیان داشته است، همچنین در عرصه نبرد سیاسی و در میدان مبارزه روزمره بی مهابا با بسیج نیرو تلاش کرده است در برابر جمهوری اسلامی تا جای ممکن از اعدامها جلوگیری کند. در این مصاحبه حسن صالحی از اعضای رهبری حزب کمونیست کارگری ایران و سخنگوی “کمیته بین المللی علیه اعدام” به چند سئوال نشریه ژورنال پاسخ می دهد.

کیوان جاوید: چرا حزب کمونیست کارگری علیه اعدام است؟

حسن صالحی: ما با اعدام مخالفیم چونکه طرفدار زندگی هستیم. ما با اعدام مخالفیم چرا که از حق حیات دفاع می کنیم. از نظر ما حق حیات یکی از بنیادی ترین حقوق انسانی است و هیچ دولتی حق ندارد درباره مرگ و یا زنده ماندن شهروندان تصمیم بگیرد. ما مخالف هر گونه شکنجه جسمی و روحی انسان ها هستیم و اعدام شکلی از شکنجه است. کابوس مرگ برای یک محکوم به اعدام شکنجه روحی است و خود اعدام، شکنجه دردآوری است که به مرگ و گرفتن جان می انجامد. از نظر ما جان و جسم و روان انسان باید از هرگونه تعرضی مصون باشد.

اعدام در طول تاریخ و در هر جا که هنوز وجود دارد، در کنار شکنجه و زندان از ابزارهای طبقات دارا برای کنترل شهروندان بوده است تا با ایجاد ترس از طغیان آنها علیه ظلم و ستمگری حاکمین جلوگیری کنند. در ایران اعدام ابزار جنایت رژیم اسلامی برای مرعوب و مختنق کردن جامعه است که به فجیع ترین شکل ممکن یعنی نسل کشی، پاکسازی عقیدتی و حذف مخالفین سیاسی در ابعادی گسترده بوسیله جمهوری اسلامی صورت می گیرد. در ایران بی گناهان یعنی مخالفین سیاسی، بی خدایان، همجنسگرایان، منتقدین دین و غیره اعدام می شوند. نه فقط اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی بلکه اعدام مجرمین عادی نیز جنایتکارانه است چرا که افزون بر ضد انسانی بودن این مجازات، روند بازجویی و محاکمه و احکام اعدام آنان با ابتدایی ترین موازین حقوقی و قانونی مدرن ضدیت کامل دارد.

اینکه دولتی در کمال خونسردی تصمیم می گیرد جان کسی را بگیرد نشان دهنده بی ارزش کردن جان و حرمت انسان است. در جامعه ای که جان و حرمت انسان بی ارزش می شود، لگدکوب کردن دیگر حقوق انسانی نیز آسانتر می شود. زمانی که دولت می تواند آدم بکشد طبعا قتل غیردولتی و هر نوع قتلی نیز عملا مجاز می شود.

کیوان جاوید: تا کنون چه اقدامات مشخصی در مقابله با اعدام صورت داده اید؟

حسن صالحی: حزب کمونیست کارگری ایران از دیرباز با قاطعیت تمام پرچم مخالفت با مجازات شنیع و ضدانسانی اعدام را در دست داشته و اعلام کرده است: “اعدام قتل عمد دولتی است”! خوشبختانه این شعار اکنون فراگیر شده است. فعالین حزب در کمیته بین المللی علیه اعدام و سنگسار مبتکر بزرگترین کمپین های جهانی برای نجات محکومین به اعدام و سنگسار بوده اند که در نتیجه این فعالیتها، سنگسار در ایران متوقف شد و بسیاری از محکومین به اعدام نظیر کبری رحمانپور، افسانه نوروزی، سینا دهقان نجات یافتند. جنبش علیه اعدام اکنون یکی از قویترین جنبش های توده ای و اجتماعی در ایران است که تحسین جهانیان را نیز برانگیخته است. هدف ما این است که با قوی کردن هر چه بیشتر جنبش علیه اعدام، ماشین اعدام و جنایت جمهوری اسلامی را متوقف کنیم.

کیوان جاوید: بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی مجازات اعدام چه سرنوشتی باید پیدا کند؟

حسن صالحی: ما برای ساختن جامعه ای مبارزه می کنیم که مجازات ضد انسانی اعدام در آن جایی نداشته و از قوانین کیفری حذف شده باشد. مجازات اعدام باید طبق قانون ممنوع شود. گرفتن جان انسانها باید جای خود را به فراهم آوردن شرایط خوشبختی انسانها و مبارزه پیشگیرانه برای جلوگیری از جرم و بزهکاری بدهد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *