کشتار در غزه و قطعنامه ای توخالی - محسن ابراهیمی

کشتار در غزه و قطعنامه ای توخالی – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز جمعه ۲۲ دسامبر، اول دی ماه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با غزه با ۱۳ رای مثبت و دو رای ممتنع آمریکا و روسیه تصویب شد. هم متن قطعنامه و هم تلاش دو طرف برای بازنویسی مکرر متن بوضوح نشان میدهد که دغدغه و مساله هیچکدام از طرفین جان و زندگی انسانها و پایان دادن به کشتار نیست. مساله شان حتی به طور جدی کمک غذایی و دارویی به مردم بی پناه و گرسنه غزه که در معرض کشنده ترین بیماریها هستند هم نیست.

پس از چند روز “کشمکش دیپلماتیک” که زرورق مودبانه برای اخاذی متقابل دو طرف این تروریسم عنان گسسته است، قطعنامه ای تصویب شده که خواهان امدادرسانی به ساکنان نوار غزه میشود. آتش بس پایدار سهل است، حتی آتش بس موقت موضوع قطعنامه نیست. فقط “ایجاد شرایط لازم” برای رسیدن به آتش بس، یعنی عملا یک وعده توخالی، تمام حرف این قطعنامه است!

حماس در ابعاد کوچکتری اما همچنان راکت پرتاب میکند؛ همچنان با جان گروگانها بازی می کند و دنبال راهی است که هر چه زودتر روی تل جنازه های لت و پار شده زن و مرد و کودک در ویرانه های غزه برای صف عملیات انتحاری بعدی در راه خدا و زندگی لاکچری رهبرانش در ترکیه و قطر سربازگیری کند. اسرائیل هم فقط روی آزادی همه گروگانها تاکید میکند چون بعد از قتل عام بیست هزار انسان، اسرائیل نه توانسته حماس را نابود کند و نه توانسته همه گروگانها را آزاد کند و همین الان مساله گروگانها به یک بحران بزرگ سیاسی و حیاتی برای نتانیاهو و جریان دست راستی حاکم تبدیل شده است.

هر قطعنامه ای حتی اگر دریچه کوچکی برای امداد رسانی باز کند بسیار مهم است. اما نمیتوان به قطعنامه شورای امنیت که زیر باران بمب و آتش وعده غذا و دارو برای بیش از دو میلیون انسان بی پناه میدهد امید بست. تازه اگر چنین قطعنامه ای به طور کامل اجرا شود، چنین انتظاری از نیروهایی که مرتکب جنایات هولناکی شده اند یک توهم است.

آوارگی و درد و رنج مردم فلسطین و نا امنی مردم اسرائیل پایان نخواهد یافت تا زمانی که دستان دو نیروی اصلی مسبب این وضعیت، دولت راست نژاد پرست اسرائیل و حماس و حکومت اسلامی حامیش در تهران از زندگی مردم کوتاه شود و مسیر برای تحقق راه حل دو دولت مستقل و متساوی الحقوق در کنار هم فراهم شود. اعتراضات گسترده و قدرتمند جهانی موثرترین نقش را برای حل انسانی مساله فلسطین میتواند ایفا کند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *