جنبش کارگری و انقلاب - پاسخ به سئوالات از شهلا دانشفر

جنبش کارگری و انقلاب – پاسخ به سئوالات از شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۶۱۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

معرفی: اعتصابات و اعتراضات کارگری به شکل بی سابقه ای در ایران  گسترش می یابد. اعتراض کارگران ذوب آهن اصفهان و فولاد اهواز و شاخه های مختلف صنعت نفت تا اعتراضات بازنشستگان از جمله نمونه های متاخر تر مبارزه علیه حکومت سرمایه داران اسلامی است. در همین رابطه شهلا دانشفر به چند سئوالات پاسخ میدهد.

کیوان جاوید: اهمیت و جایگاه اعتصابات کارگری را در شرایط فعلی چگونه می بینید؟

شهلا دانشفر: جنبش کارگری یک رکن مهم جنبش سرنگونی است. جنبشی تعرضی که  مُهر انقلاب زن زندگی آزادی بر خود دارد و متقابلا برجنبش مردمی علیه جمهوری اسلامی تاثیر میگذارد. اعتراضات کارگری به فقر، تبعیض، اختلاسها و بساط سرکوب حکومت،  فریاد اعتراض همه مردم است و پیوند مستقیمی با جنبش سرنگونی دارد.

به لحاظ مضمونی اعتراض طبقه کارگر به شرایط موجود، اعتراضی ریشه ای است و تاثیر تعیین کننده ای  بر تعمیق و پیشروی انقلاب دارد. طبقه کارگر در اعتراضاتش علیه جمهوری اسلامی به ریشه مصایب دست برده و با شعار “معیشت، منزلت حق مسلم ماست” کل بساط توحش و بردگی حاکم را به چالش میکشد. کارگران همچنین با خواستهایی چون برچیدن بساط پیمانکاران، لغو قراردادهای موقت کاری، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات مقابل کل ساختارهای سیاسی، اقتصادی و سرکوبگریهای حکومت ایستاده اند.

سیر پُر شتاب اعتراضات کارگری بستری برای سراسری شدن اعتصابات و شکستن کمر اقتصادی حکومت است. اتفاقی تحول ساز که با وجود جنبش سرنگونی قدرتمند، میتواند جنبش های اعتراضی مردمی را صد چندان قدرت بخشد و  به داغ شدن تنور انقلاب در کف خیابان منجر گردد.  بدینگونه جنبش کارگری مستقیما به خیابان وصل شود. اعتراضات کارگران نفت و مراکزی چون ذوب آهن اصفهان و فولاد اهواز و تجمعات متوالی و متحدانه بازنشستگان نوید بخش چنین اتفاق شورانگیزی است.  از اعتراضات کارگری با قدرت حمایت کنیم.

کیوان جاوید: در تظاهرات  خیابانی از جمله در دل انقلاب زن زندگی آزادی شاهد ابراز وجود محدودتری از سوی جنبش کارگری و دیگر جنبش های اعتراضی مطالباتی هستیم. چرا اینطور است؟

شهلا دانشفر: درست میگویید. ضمن اینکه  جنبش کارگری نقش مهمی در تعمیق انقلاب داشته است. بیانیه های کارگری،  بویژه منشور بیست تشکل، منشوری که بطور واقعی پلاتفرم مبارزاتی مردم بود با امضای معلمان، کارگران و دیگر نهادهای اجتماعی نشانه های بارز آنست.

طبعا وقتی در کف خیابان مردم شعارهای تند سرنگونی میدهند، کارگر به عنوان یک طبقه همان آغاز به خیابان نمیزند، چون توازن قوای موجود اجازه ابراز وجود آنرا نمیدهد و هزینه دارد.  کارگر به عنوان یک طبقه وقتی وارد نبرد میشود که توازن قوا ایجاب میکند و حرف آخر را میزند. علیرغم آن قدرت جنبش انقلابی چنان بود که در همان هفته های آغازینش اعتراضات کارگری در سطوحی با خیابان همراه بود. از جمله کارگران پروژه ای پیمانی نفت در همبستگی با انقلاب و فریاد مرگ بر دیکتاتور پیام رسای خود را دادند. اعتراضاتی هم در ذوب آهن اصفهان، نیشکر هفت تپه، فولاد اهواز، و دیگر مراکز کارگری و اعتراضات اخطاری معلمان و تجمعات بازنشستگان را داشتیم. با فروکش اعتراضات خیابانی هم، بخشهای مختلف کارگری از جمله بازنشستگان در قامتی تعرضی تر به میدان آمدند و نقش مهمی در داغ نگاهداشتن تنور انقلاب داشتند.

کیوان جاوید: ضربه اقتصادی به حکومت یکی از اهرم های موثر برای پیشروی انقلاب است. چگونه جنبش کارگری می تواند همگام با همه جنبش های اعتراضی و تظاهرات خیابانی، سرنگونی رژیم را تسهیل کند؟

شهلا دانشفر: روند اوضاع بسوی سراسری شدن اعتصابات است که همگام با دیگر جنبشها و اعتراضات مردمی خیزشی به مراتب قدرتمندتر را در پی دارد. خیرشی که کارگران صف مقدمش هستند و با ورود خود میخ آخر را بر تابوت جمهوری اسلامی میزنند. ایجاد شوراهای سازماندهی اعتراضات در همه جا برای تدارک اعتصابات گسترده حول مطالبات پاسخ نگرفته، اتحاد مبارزاتی جمعیت ۲۵ میلیونی بازنشسته از نوع تجمع مشترک بخشهای مختلف بازنشستگان در چهارم دیماه، اتحاد طبقاتی کارگری  با فریاد  شاغل و بازنشسته اتحاد، که پرچمش در دست بازنشستگان است و اتحاد مبارزاتی بخشهای مختلف جامعه علیه سرکوبگریهای حکومت گامهایی عملی در این راستا و تسهیل سرنگونی حکومت است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *