کارزار جهانی علیه اعدام‌ها در ایران - کاظم نیکخواه

کارزار جهانی علیه اعدام‌ها در ایران – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کارزار جهانی علیه اعدام‌ها در ایران، یک کارزار گسترده و مهم است که از روز ۲۳ دی‌ماه شروع می‌شود و به مدت یک هفته ادامه دارد. در بخشی از بیانیه این کارزار که با شعار “زن زندگی آزادی” شروع شده، چنین آمده است. “ما امضاکنندگان این فراخوان تصمیم گرفته‌ایم که از روز ۱۳ ژانویه تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۴ به مدت یک هفته در نقاط مختلف جهان اعتراضات و همچنین برنامه‌های مختلفی را اعم از تظاهرات و نمایش خیابانی تا ملاقات با دولت‌ها و احزاب و سازمان‌های بین‌المللی جهت اعمال فشار بر جمهوری اسلامی تا تماس با اتحادیه‌ها و سازمان‌های مترقی و ابتکاراتی برای جلب افکار عمومی به اعتراضات مردم ایران علیه اعدام‌ها و دستگاه آدم‌کشی جمهوری اسلامی برگزار کنیم… ما خواهان لغو فوری و بی‌قیدوشرط همه احکام اعدام و آزادی کلیه زندانیان سیاسی – عقیدتی و همه معترضین دستگیر شده هستیم”.

حکومت اسلامی حکومتی منزوی و بی‌پایه در جامعه است. همه مردم از این حکومت منزجرند. اتکای حیات این حکومت به اعدام و زندان و نیروهای منفور پاسدار و بسیج و جاسوس و شکنجه‌گر است. چنین حکومت‌هایی می‌دانند که رفتنی هستند و برای چند صباح سر پا ماندن حتی از گرفتن جان‌عزیز انسان‌ها ابایی ندارند. اما تاریخ نشان داده است که هیچ حکومتی نمی‌تواند در درازمدت بر دریای خشم مردم و به‌ویژه با اقتصادی ورشکسته و ایدئولوژی ای کپک‌زده و خارج از زمان به حیات خود ادامه دهد.

در مقابل این حکومت باید جنبش و گفتمان ضد اعدام را در همه‌جا گسترش داد. باید نشان داد که اعدام ابزاری ضدانسانی در خدمت مفت‌خوران حاکم است. حتی آنها که جرم‌های سنگین کرده‌اند را نباید اعدام کرد. چرا که گرفتن جان انسان‌ها به هر بهانه‌ای، ارزش جان انسان را در جامعه پایین می‌آورد و همان‌گونه که شاهدیم به جنایت‌کاران بهانه می‌دهد که معترضین و مخالفین را به بهانه‌های مختلف به بالای دار بکشند. اعدام بدترین ابزار ناامنی و تعرض به جامعه به بهانه‌های مختلف است. از جان و زندگی همه انسان‌ها باید قاطعانه دفاع کرد و به نیروهای آدمکش با یک جنبش و کارزار گسترده مهار زد. در کشورهایی که مجازات اعدام تماماً برچیده شده میزان جرم و جنایت بسیار کمتر از کشورهای دارای قانون اعدام است. به کارزار علیه اعدام بپیوندید و به هر شکل ممکن به گفتمان ضد اعدام در همه‌جا دامن بزنید.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *