بازار گران مرگ در ایران - کیوان جاوید

بازار گران مرگ در ایران – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا به گزارش روزنامه ها در ایران: “ارسال فرد متوفی از تهران به شهرستان یا حتی خارج از کشور مستلزم صرف هزینه‌های عجیب و غریبی است”. برهمین اساس وب‌سایت “روزگار خودرو” گزارش داده که هزینه حمل “میت” از تهران به شیراز با آمبولانس حدود ۹ میلیون و از تهران به اهواز تقریبا ۱۲ و نیم میلیون تومان است. این هزینه به اردبیل و مشهد به ترتیب ۶ و  ۷ و نیم  میلیون تومان و برای خارج از کشور مثل آلمان یا کانادا بین ۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان اعلام شده است.

اگر شخصی حتی از این زندگی نکبتی جانش به لب رسیده باشد و دیگر طاقت ادامه حیات نداشته باشد، دیگر نمی تواند فقط به خود فکر کند؛ نمی تواند بگوید می روم و خودم و دیگران را از وجود خودم راحت می کنم؛ دیگر به راحتی به خود اجازه نمی دهد با نبود خود هزینه سرسام آور دیگری بر خانواده خود تحمیل کند. آخر مگر نه اینکه: “تورم در ایران همه جنبه‌های زندگی و حتی مرگ را درگیر کرده است به‌طوری‌که بسیاری از خانواده‌ها با ابتلای یکی از اعضا به بیماری‌های خاص یا مرگ عزیزانشان، به زیر خط فقر و “فقر مطلق” سقوط می‌کنند.” اینجا دیگر مردن هم صرف نمی کند، پس باید ایستاد و جنگید و پیروز شد.

در جامعه علیرغم این ورطه سیاهی که به سوی همه مردم دهان باز کرده است و ماشین کشتار و ابزار زندان و شکنجه پُر رونق ترین بخش کارخانه تولید جنایت جمهوری اسلامی است و علیرغم فقر دهشتناکی که زامبی وار به جان مردم افتاده است، اما این مردم یک دم از پای نمی نشینند. طوفان انقلاب از هر سو در حال وزیدن است و تکلیف این جامعه درگیر فقر و فلاکت که از وجود حاکمان نکبت اسلامی هر روز با بلای جدیدی دست و پنجه نرم می کند را همین امید آخر مردم ایران روشن می کند.

در این کولاک زمستانی که فضای سیاسی ایران را درنوردیده است، ما عزم میلیونها نفر را می بینیم که زانوی غم بغل نکرده اند. پا از “خانه” بیرون نهاده و هر یک به سهم خود در حال برپا کردن آتشی در اینجا و آنجای شهر هستند.  تکلیف این شرایط را که انسان گرمای جان نواز زندگی را باز یابد و عشق و شادی و خوشبختی سرود زندگی باشد، از این عزم عمومی جامعه برای سرنگونی جمهوری اسلامی نشأت می گیرد. این جامعه مرگ را شکست می دهد و زندگی را پاس میدارد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *