اعتراف به دزدی صد میلیارددلاری از صندوق توسعه ملی - سیاوش آذری

اعتراف به دزدی صد میلیارددلاری از صندوق توسعه ملی – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۶۲۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ابوترابی فرد، امام‌جمعه موقت تهران، در همایشی گفته که اقتصاد جمهوری اسلامی به‌جای دانش‌بنیان بودن نفت‌بنیان است، سهم شرکت‌هایش در پژوهش علمی و فنی به یک درصد هم نمی‌رسد و حتی در صادرات مواد خام ۱۰ میلیارد دلار از عراق عقب‌تر است. اما مهم‌تر اینکه صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیارد دلار از ۱۵۰ میلیارد دلار کل منابع خود را به دولت داده که برنگشته است و حتی منابعی که این صندوق به بخش “خصوصی” داده نیز بازگردانده نشده.

همین چند جمله ویژگی‌های اقتصاد سرمایه‌داری اسلامی و اوضاع سیاسی اسفناک رژیم در سطح کشوری و بین‌المللی را برملا می‌سازد. جمهوری اسلامی بنا بر ماهیت سیاسی بحران‌ساز اسلام سیاسی هرگز قادر به ایجاد یک اقتصاد سرمایه‌داری متعارفِ حتی نیم‌بند که توانایی ادغام در چرخه سرمایه جهانی و جذب سرمایه، تکنولوژی و دانش موردنیاز برای رشد و بارآوری نیروهای مولده را داشته باشد نشده و نخواهد شد. “اقتصاد مبتنی بر قیمت‌گذاری دستوری”، به عبارت درست‌تر اقتصاد دزدسالار اسلامی نتیجه ضروری این ویژگی رژیم است.

در بعد بین‌المللی، این اعترافی آشکار به انزوای جمهوری اسلامی در سطح سیاسی و اقتصادی است؛ انزوایی که با گسترش دامنه تحرک انقلابی جامعه ایران از روندی صعودی برخوردار است. رژیم اسلامی تنها از طریق پشتیبانی سیاسی و مادی و مالی از جنبش‌ها و گروه‌های تروریستی اسلامی در منطقه و ایجاد بی‌ثباتی قادر به ادامه رقابت با دولت‌های رقیب و سهم‌خواهی و چک‌وچانه‌زنی است. این یعنی تخصیص بودجه‌های کلان و ثروت عمومی به نیروهای باند سیاهی از قبیل حماس، جهاد اسلامی و حشد شعبی به‌جای سرمایه‌گذاری در بخش دانش و فن آوری در خدمت رفاه شهروندان.

و در سطح کشوری این نشانه عجز رژیم در به‌عقب‌راندن جنبش سرنگونی انقلابی جاری است. جمهوری اسلامی تنها با اتکا به خشونت و سرکوب عریان قادر به افزودن چند صباحی به عمر ننگین خویش است که این خود تنها از طریق تخصیص مقادیر نجومی به نیروهای سرکوب، شکنجه و تحمیق جامعه و باندها و جناح‌های ریزودرشت رژیم برای جلوگیری از تشتت در صفوف و فروپاشی حکومت امکان‌پذیر است.

شرط لازم بازگرداندن ثروت عمومی به جامعه و به‌کارگیری آن در خدمت رفاه شهروندان سرنگونی رژیم اسلامی است که در دستور کار فوری انقلاب زن زندگی آزادی قرار دارد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *