خط و نشان‌های جدید حکومت علیه دانشجویان - اصغر کریمی

خط و نشان‌های جدید حکومت علیه دانشجویان – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد در اطلاعیه‌ای از تشکیل گروه‌هایی با نام “یاوران معروف” خبر داده است. در این اطلاعیه گفته شده که این افراد می‌توانند در انجام اقداماتی از جمله جلوگیری از ورود دانشجویان و استادان به داخل دانشگاه و حتی بیرون‌کردن آنها از این محوطه آموزشی مداخله داشته باشند. دانشجویان امیرکبیر در خبرنامه خود نوشته‌اند که این گروه “وظیفه آدم‌فروشی و مزاحمت برای دانشجویان، کارکنان و اساتید را خواهند داشت”.

ایجاد گروه “یاوران معروف”، محصول شکست جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها است. دلیل اینکه جمهوری اسلامی علی‌رغم بازداشت‌های گسترده دانشجویان، تشکیل پرونده‌های انضباطی و محکومیت‌های انضباطی، اخراج دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها، تهدید خانواده دانشجویان و انواع دیگر سرکوب، به صرافت ایجاد “یاوران معروف” افتاده به حد کافی گویا است. توجه کنیم که چهل درصد بازداشتی‌های یک سال گذشته در کشور، دانشجو بوده‌اند.

دانشجویان یک رکن مهم جنبش اعتراضی هم در حکومت شاه و هم حکومت اسلامی بوده‌اند. در خیزش‌های ۷۸ به این‌سو نقش قابل‌توجهی داشته‌اند. ستون محکم انقلاب زن زندگی آزادی بوده‌اند و به دنبال فروکش تظاهرات‌های خیابانی، با پرفورمنس‌ها و بیانیه‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند. دانشجویان یکی از سازمان‌یافته‌ترین بخش‌های جامعه‌اند و پرچم مطالبات پیشرو انقلاب را در دست دارند. بیانیه‌های جمعی آنها در حمایت از اعتراضات کارگران، علیه حجاب و آپارتاید جنسیتی، علیه شلاق و اعدام، علیه حضور مقامات حکومت در دانشگاه‌ها و علیه سرکوب و بی‌عدالتی تأثیرگذاری زیادی در فضای سیاسی جامعه دارد. نقطه قوت مهم امروز اعتراضات دانشجویی این است که اعتراضات آنها علیه حجاب و سرکوب و اعدام و علیه سیاست‌های تروریستی در منطقه در سطح جامعه نیز جریان دارد و دانشگاه و کل جامعه بیش از هر زمان به هم وصل شده‌اند و به هم نیرو می‌دهند. همراهی استادان دانشگاه با دانشجویان نیز یک نقطه قوت بسیار مهم در این دوره است.

جمهوری اسلامی هم می‌خواهد از دانشجویان انتقام بگیرد و هم به‌ویژه می‌داند که موج‌های قدرتمندتر انقلاب در راه است و دانشجویان در خط مقدم آن قرار خواهند گرفت، می‌خواهد پیشگیری کند. جواب این سرکوبگری‌ها را دانشجویان با بیانیه‌های اخیرشان در سطح سراسری داده‌اند. “ما اعدام را تحمل نمی‌کنیم و حکومت اعدامی را نابود خواهیم کرد” عنوان بیانیه مشترک دانشجویان سراسر کشور در ۲۸ دی‌ماه است که عزم راسخ دانشجویان در مقابله با دستجات مختلف سرکوب را نشان می‌دهد. همراهی تشکل‌های مختلف مردمی و فعالین اجتماعی از دانشجویان گام بزرگی هم در عقب راندن سرکوبگران و هم در تحکیم اتحاد مردم علیه حکومت است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *