سفر نادا النشیف به ایران، حزب چه می‌گوید؟ - سؤال از حمید تقوایی

سفر نادا النشیف به ایران، حزب چه می‌گوید؟ – سؤال از حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کیوان جاوید: سیاست حزب کمونیست کارگری در قبال سفر نادا النشیف معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل که از ۱۴ تا ۱۶ بهمن به ایران سفر می‌کند، چیست؟

حمید تقوایی: ما این سفر را فرصتی برای جلب‌توجه جهانیان به جنایات جمهوری اسلامی و برخورد قاطع‌تر سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی به رژیم جنایت و کشتار در ایران می‌دانیم. اعلام شده که این سفر برای رسیدگی به اعدام‌ها و بی‌حقوقی زنان درایران است. هر دو این مسائل در شرایط امروز بیش از هر زمان دیگری در ایران مطرح است و به فضای اعتراضی شکل داده است. رژیم موج گسترده‌ای از اعدام و کشتار به راه انداخته و در مقابل موج اعتراضی بی‌سابقه‌ای علیه اعدام‌ها شکل‌گرفته است. هیچ زمان مسئله اعدام این‌چنین به گفتمان عمومی مردم و حرکت‌های اعتراضی میدانی در داخل و خارج ایران تبدیل نشده بود. از کارزار گسترده و بی‌سابقه ۱۳ تا ۲۰ ژانویه (۲۳ تا سی دی‌ماه) در ده‌ها شهر در خارج کشور گرفته تا اعتصاب زنان زندانی علیه اعدام‌ها و حمایت گسترده از این اعتصاب، و تا اعتصاب دیروز در شهرهای کردستان، همه نشانه‌های یک خیزش توده‌ای وسیع علیه اعدام‌ها در ایران است. از سوی دیگر شعار جهانی زن زندگی آزادی و امروز مشخصاً جنبش بی‌حجابی مسئله بی‌حقوقی زنان درایران و آپارتاید جنسیتی را برجسته کرده و در مرکز توجه‌ها قرار داده است.

در چنین جو و شرایطی مأموری از طرف سازمان ملل برای رسیدگی به اعدام‌ها و بی‌حقوقی زنان به ایران می‌رود. این فرصتی است برای اینکه به یک تعرض عمومی علیه جنایات رژیم، به جنبش توده‌ای دادخواهانه، دامن زد و سازمان ملل و کلاً نهادهای بین‌المللی را علیه حکومت اعدام و کشتار در ایران فعال‌تر کرد. فرصتی است که همه نهادها و فعالین جنبش‌های اعتراضی به‌ویژه فعالین و نهادهای جنبش دادخواهی، جنبش علیه اعدام، وکلا، جنبش آزادی زندانیان سیاسی و همه کسانی که خودشان و یا عزیزانشان قربانی این حکومت بوده‌اند به میدان بیایند و به طور مستند و مستدل کیفرخواست و شکایات خود علیه رژیم سرکوب و اعدام را مطرح کنند و از مأمور کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل بخواهند که برای پی‌بردن به عمق جنایات و توحش جمهوری اسلامی با آنها تماس بگیرد. حزب ما فعالانه این سیاست را دنبال می‌کند.

کیوان جاوید: آیا سفر این مقام سازمان ملل نهایتاً به نفع جمهوری اسلامی تمام نمی‌شود؟

حمید تقوایی: اولاً اعزام نمایندگان ارگان‌های جهانی بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در هر کشوری فی‌نفسه به معنی بی‌اعتباری دولت آن کشور است؛ به این معنی است که دولت مربوطه پرونده سیاهی در نقض سیستماتیک حقوق بشر دارد و جامعه بین‌المللی به ادعاهای آن حکومت در رسیدگی به این امر باور و اطمینان ندارد. در مورد جمهوری اسلامی که کوس رسوائی‌اش در جهان به صدا درآمده این امر بیش از هر رژیم دیگری صادق است.

ثانیاً ممکن است جمهوری اسلامی بخواهد از این سفر به نفع خود بهره‌برداری کند و حتی سازمان ملل هم قصد برخورد محکم و قاطعی به جنایات رژیم نداشته باشد؛ ولی این بالائی‌ها نیستند که سیر تحولات را تعیین می‌کنند. این مبارزات مردم است، بخصوص در شرایط حاضر ایران که مهر خود را بر هر تحولی می‌کوبد. در این مورد هم اعتراضات توده مردم علیه اعدام‌ها و کشتارهای حکومت که همان‌طور که اشاره کردم ابعاد بی‌سابقه‌ای یافته است، حرف آخر را می‌زند. اگر اقدامات و فعالیت‌هایی که دررابطه‌با این سفر توضیح دادم عملی بشود، می‌توانیم همه محاسبات و تلاش‌های حکومت را خنثی کنیم و ضربه محکمی به حکومت بزنیم.

کیوان جاوید: حزب کمونیست کارگری خواهان اخراج جمهوری اسلامی از مجامع عمومی و قطع روابط دیپلماتیک دولت‌ها با آن است. باتوجه‌به این سیاست آیا سفر این مقام سازمان ملل تناقضی با سیاست بایکوت ندارد؟

حمید تقوایی: به نظر من اعزام هر نماینده‌ای از نهادهای بین‌المللی به ایران برای تحقیق و رسیدگی به وضع اعدام‌ها، بی‌حقوقی زنان، پایمال‌شدن حقوق بشر، و باید گفت خود بشر در ایران، نه‌تنها با سیاست بایکوت مغایر نیست؛ بلکه خود جزئی از همین سیاست است. سیاست بایکوت به معنی قطع رابطه دولت‌ها با جمهوری اسلامی و اخراج رژیم از نهادهای بین‌المللی است و نه رابطه نهادهایی که می‌خواهند به طور مستقل در مورد جنایات حکومت تحقیق کنند. این دومی خود در خدمت بایکوت رژیم است و نه متناقض با آن.

ما و بسیاری از فعالین جنبش علیه اعدام و جنبش آزادی زندانیان سیاسی و فعالین حقوق بشر همیشه خواسته‌ایم که نهادهای بین‌المللی نماینده‌ای به ایران بفرستند تا حقایق کشتارها و سرکوبگری‌های حکومت بر همه روشن شود و همیشه هم تأکید کرده‌ایم که این تحقیق و رسیدگی باید در تماس و دیدار مستقیم با زندانیان سیاسی و فعالین جنبش علیه اعدام و دادخواهان و خانواده‌های محکومین و کلاً قربانیان سیاست‌های ضدانسانی حکومت انجام بشود این بار هم بر همین تأکید می‌کنیم.

مأموریت اعلام‌شده خانم النشیف رسیدگی به اعدام‌ها و بی‌حقوقی زنان در ایران است و این رسیدگی اگر با شرایطی که بر شمردم صورت بگیرد سبب خواهد شد تا خواست قطع روابط دیپلماتیک با حکومت کشتار و اعدام جمهوری اسلامی گوش شنواتری در جهان بیابد.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *