رنگین‌کمانی‌ها علیه اعدام - میلاد رسایی‌منش

رنگین‌کمانی‌ها علیه اعدام – میلاد رسایی‌منش

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سه تشکل؛ شبکه شش‌رنگ، سازمان کوییرهای ایرانی سیمرغ و سازمان آزاد کوییر، در بیانیه‌ای اعتراض خود را به قتل‌های حکومتی اخیر در ایران اعلام کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: “ما جامعه رنگین کمانی ایران، با هر گرایش جنسی و هویت جنسیتی، علیه مجازات اعدام فریادمان را رسا کرده‌ایم و در کنار دیگر کارزارها علیه اعدام، بر علیه کشتار دولتی می‌ایستیم.”

انتشار این بیانیه گذشته از اهمیتی که در بُعد دفاع از حقوق انسانی شهروندانی که به هر دلیل توسط رژیم اسلامی به قتل می‌رسند، و در تقویت کارزار علیه اعدام دارد، نشانگر واردشدن بخشی دیگری از مخالفین جمهوری اسلامی به فازی نوین است. در مختصات سیاسی امروز ایران، شاهد آن هستیم که بخش‌های مختلف جامعه با اعلام حمایت از یکدیگر، اقدام به محکوم‌کردن رژیم خون‌ریز اسلامی می‌کنند. اگر درگذشته اکثریت سازمان‌ها و نهاد صرفاً در عرصه‌ای مشخص متمرکز و فعال بودند، و گفتمان ضروری بودن اتحاد بخش‌های مختلف جامعه در مبارزه با جمهوری اسلامی که به طور مثال توسط حزب کمونیست کارگری ایران بیان می‌شد، هنوز جا نیفتاده بود، امروز و بعد از آغاز انقلاب زن زندگی آزادی، و در پی اقدامات جنایت‌کارانه حکومت اسلامی، اهمیت داشتن اتحاد و متشکل شدن حول محورهایی مشخص و کلیدی و عمومی، از جمله لغو مجازات اعدام، به امری عاجل برای بخش زیادی از سازمان‌ها و نهادهای مخالف جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

بیانیه این سه تشکل ضمن تأکید بر نکته‌ای که اشاره شد، نشان از وجود جنبش قوی، سیاسی و پویای رنگین‌کمانی در ایران دارد. رنگین‌کمانی‌هایی که بنا موقعیت اجتماعی که از جانب حکومت متحمل می‌شوند، چاره‌ای جز برانداز بودن ندارند، تمام‌قد در کنار دیگر معترضین می‌ایستند و قتل حکومتی چهار فعال سیاسی از کردستان و مجازات اعدام را محکوم می‌کنند. این فازی مهم در مبارزات مردم برای سرنگونی جمهوری اسلامی است. باید ضمن درک اهمیت این اتحاد، سعی در حفظ و گسترش آن داشت. باتوجه‌به روندی که مبارزه علیه حکومت اسلامی داشته است، می‌توان متصور بود که در آینده نزدیک کارگران، بازنشستگان و سایر اقشار جامعه علیه مجازات شنیع و قرون‌وسطایی اعدام با هم متحد شوند. لحظه‌ای که هرچه سریع‌تر به وقوع بپیوندد، سرنگونی و خلاصی از شر رژیم اسلامی را نزدیک‌تر و دست‌یافتنی‌تر خواهد کرد.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *