اراک نفس ندارد - سیامک بهاری

اراک نفس ندارد – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اینجا اراک است، یکی از هشت کلان‌شهر بزرگ در ایران، بیش از یک میلیون سکنه آن شبانه‌روز با خطر جدی انواع آلاینده‌های سرطان‌زا دست به گریبان‌اند. شهر دارد زیر دود گاز گوگرد حاصل از سوخت مازوت مصرفی نیروگاه برق شازند مدفون می‌شود.

اراک از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۲ روز هوای به‌شدت ناسالم داشته است! مسئولان بی‌مسئولیت استان مرکزی رسماً خودشان می‌گویند این نیروگاه با ۵۰ مشعل با سوخت مازوت و ۲۲ مشعل با سوخت گاز در شبانه‌روز ۴ تا ۵ میلیون لیتر مازوت با غلظت بسیار بالا از بی‌کیفیت‌ترین نوع که باید ابتدا توسط کوره‌های گازی گرم و قابل‌اشتعال شود می‌سوزاند. دود حاصل از این سوخت ناقص به‌شدت سنگین است و مستقیماً روی سطح شهر که در سطح پائینی در دشت وسیعی قرار گرفته پخش می‌شود. این نیروگاه فقط در سال گذشته حدود ۷۵۰ میلیون لیتر مازوت سوزانده است و گاز گوگرد به حلق مردم شهر فروکرده است. شیوع انواع بیماری‌های حاد تنفسی و نزدیک به ۶۰ مورد سرطان مثانه از جمله تأثیرات مخرب مازوت‌سوزی بر کلان‌شهر اراک و حومه است.

امسال از ۲۰ آذرماه که مازوت‌سوزی نیروگاه برق شازند تکرار شد، برای چندمین بار مردم شهر از خرد و کلان تجمع کرده‌اند که هوا برای تنفس ندارند. نتیجه تمام وعده و وعیدهای مسئولان از رئیس‌جمهور تا پائین، فریب و دروغ به مردم بوده است. به مردم معترضی که برای چندمین بار به خیابان آمده‌اند تا حداقل، از حق داشتن هوا برای تنفس دفاع کنند بارها حمله شده است. تهدید و احضارشان کرده‌اند که چرا و به چه حقی می‌خواهی نفس بکشی!

علی‌رغم اینکه ایران سومین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان است، ناترازی تولید و مصرف گاز برای هیچ شهروندی قابل‌پذیرش نیست. مردم می‌دانند که مافیای سوخت حکومتی مازوت استاندارد قابل‌اشتعال پالایشگاه شازند را به مجموعه کشتیرانی می‌فروشند و در عوض گاز گوگرد به حلقوم مردم شهر می‌کنند. مردم می‌دانند ناترازی تولید و مصرف گاز مصرفی نه یک امر تکنیکی و فنی که حاصل کارکرد سیاسی حکومتی است که بجای تأمین بودجه و امکانات سوخت سالم، جیب آیت‌الله‌های گردن‌کلفت و هزینه ماجراجویی‌های نظامی و امنیتی در منطقه را پر می‌کند.

این نه‌تنها نیروگاه شازند در اراک که وضعیت همه هشت نیروگاه بزرگ کشور است که سهم مازوت از کل سوخت مصرفی آنها به بیشتر از ۶۵ درصد می‌رسد.

جمهوری اسلامی مسئول مستقیم تحمیل وضعیت فاجعه‌بار محیط زیستی در کل کشور است.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *