ترس از انقلاب و ریزش صفوف رژیم - سیاوش آذری

ترس از انقلاب و ریزش صفوف رژیم – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سید حسن خمینی در آستانه سالگرد انقلاب ۵۷ سخنانی ایراد کرده که از چند جهت، به‌ویژه برای درک صحیح‌تر روند انقلاب ۵۷ و اوضاع انقلابی کنونی، حائز اهمیت است. جناب “یادگار” در جایی می‌گوید: “قرار نبود (خمینی) بعد از سه ماه به ایران بیاید و کسی احتمال نمی‌داد که چند ماه بعد از نوفل‌لوشاتو رفتن امام، انقلاب پیروز می‌شود؛ خوش‌بین‌ترین انسان‌ها چندین ساله فکر می‌کردند.”

حقیقتی در این جمله پنهان است. انقلاب ۵۷ در واکنش به وضعیت نابسامان اقتصادی توده‌هایی که علی‌رغم درآمد هنگفت کشور و ثروت‌های نجومی اعوان‌وانصار شاه و دربار که از طریق چپاول و بالاکشیدن این ثروت به‌دست‌آمده بود، به حاشیه‌نشینی، زاغه‌نشینی و فقر و محرومیت محکوم گشته بودند و در پاسخ به تناقضات پایه‌ای و بحران سرمایه‌داری در ایران شکل گرفت. خواست‌های انقلاب از جمله رفاه برای عموم مردم و آزادی‌های سیاسی و اجتماعی همانند آزادی بیان، تشکل، اعتصاب و اعتراض و دیگر آزادی‌های مدنی بود. انقلاب ۵۷ از این منظر انقلابی چپ و مترقی بود و توده‌های درگیر انقلاب برای اسلام و آخوند و شخصیت مرتجعی همچون خمینی تره هم خرد نمی‌کردند.

پیروزی چنین انقلابی می‌توانست منجر به نیرومندتر شدن نیروهای چپ و مترقی در منطقه و تغییر توازن قوا میان دو بلوک شرق و غرب شود، چنانچه سرکوب انقلاب به دست ضدانقلاب اسلامی و به‌قدرت‌رسیدن دارودسته خمینی موجب عروج جنبش فوق ارتجاعی اسلام سیاسی در منطقه گشت. در متن این شرایط آمریکا و غرب برای حفظ رژیم سرمایه و سرکوب انقلاب پشت خمینی رفته، او را به‌عنوان رهبر انقلاب به مردم حقنه کردند. نمادی از این حمایت اعلام بی‌طرفی ارتش و بیعت فرماندهان ارشد آن با خمینی است که در این سخنان نوه خمینی مستتر است: “ارتش شاه نمی‌توانست کودتا کند؛ غیر از چند تیمسار، کسی (در کنار شاه) باقی نمانده بود.”

کنه سخنان جناب “یادگار” در یادآوری این جمله خامنه‌ای به خودش نهفته است که “فلز وجودی امام” “نترسیدن” بود. حضرت نهیب می‌زند که از حملات و پیشروی‌های “دشمن”، یعنی توده‌های انقلابی، نترسید و “استقامت” به خرج دهید؛ زیرا ترس شما موجب ریزش بیشتر صفوف نیروهای سرکوب گشته و آن موقع سیل انقلاب همه ما را خواهد برد.

این خود اما نشانه دلهره و ترس حاکم بر جان جانیان رژیم اسلامی است. بترسید! زیرا انقلاب جاری حکم نابودی شما را مدت‌هاست که صادر نموده است.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *