جشنواره فیلم زجر و مهمانانش - کیوان جاوید

جشنواره فیلم زجر و مهمانانش – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

پنجشنبه ۱۲ بهمن اولین روز از جشنواره فیلم فجر کذایی جمهوری اسلامی بود. یک ویژگی بارز و چشمگیر این روز حضور زنان پیچیده در چادرهای سیاه با پای برهنه نشسته بر صندلی بود. واقعیتی که یک بار دیگر آینه ای شد از هرآنچه که حکومت اسلامی نمایندگی می کند.

جشنواره فیلم فجر پرده از یک حقیقت دیگر نیز برداشته است و آن هم انزوای هر چه گسترده تر حکومت اسلامی در میان فیلمسازان و هنرپیشه هاست. در بررسی موقعیت یک حکومت و درجه اقتدار یا منزوی بودنش، نباید به تعداد تفنگ هایی که به سوی مردم نشانه رفته است یا به تعداد مخالفانی که به بند کشیده شده اند نگاه کرد. این ویژگی بارز همه حکومت های دیکتاتوری است و چه کسی است که نداند دیکتاتورها در آخرین روزهای عمر حکومتشان نیز برندگان ۹۹ درصدیِ انتخابات فرمایشی خودشان می شوند.

جمهوری اسلامی ضمن اینکه تمامی مختصاتِ همه جنایتکاران و حکومتهای آدمکش در همه جهان را دارد، از چند ویژگی دیگر نیز برخوردار است که آن را با همه حکومت ها دیگر متمایز می کند. تضاد در منش و رفتار و ظاهر حکومتیان با مردم. مشاهده ظاهر زنان و جوانان و اکثریت عظیم مردم در تقابل با حامیان و مدافعان حکومت اسلامی پرده از یک جنبه دیگر از موقعیت نظام دیکتاتوری در ایران بر میدارد. پرده ای که در یک سوی آن همه زشتی ها و در سوی دیگر آن همه زیبایی ها صف کشیده است. تضاد بین زندگی و شادی و طراوت و پویایی در تقابل با زشتی و خمودگی و عزا و ماتم.

حکومت ها، هر چند پوشالی، تلاش می کنند به مناسبت های مختلف پابرجایی و اقتدار خود را به نمایش بگذارند. برپایی جشن های ۲۵۰۰ ساله که با صرف میلیون ها دلار توسط حکومت پهلوی برپا می شد یک نمونه در تاریخ ایران است. فاصله بین اولین جشن ۲۵۰۰ ساله تا سرنگونی محمد رضا پهلوی فقط ۷ سال است.

در ایران همه دادهای سیاسی و فرهنگی، و همه جلوه های هنری و زیبایی شناسی یک واقعیت عظیم را فریاد میزند و آن این حقیقت ساده است که حکومت اسلامی نمی تواند حتی در ظاهر پشت مردم پنهان شود. تضاد بین حکومت و جامعه آشکار تر از هر زمان دیگر خودنمایی می کند. این تضاد را در همه زمینه ها اجتماعی باید بیش از همیشه گسترده تر کرد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *