روحانی چرا رد صلاحیت شد؟ اصغر کریمی

روحانی چرا رد صلاحیت شد؟ اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

حسن روحانی پس از رد صلاحیت خود برای نامزدی مجلس خبرگان، برای سومین بار در نامه سرگشاده‌ای نوشت، چرا شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت او را اعلام نمی‌کند. سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید شکایتی از سوی روحانی دریافت نشده و یکی دیگر از مقامات شورای نگهبان گفته است که روحانی در روزنامه‌ها شکایت کرده است.

این زبان نرم و دیپلماتیک ابعاد مساله را نمیرساند. شعار “استخر فرح در انتظارت” که توسط تعدادی از طلبه‌ها علیه روحانی سر داده میشد، خیلی روشن‌تر عمق نفرت مقامات از یکدیگر را توضیح میدهد. و ماجرا فقط مربوط به روحانی نیست. رفسنجانی و احمدی‌نژاد، دو رئیس جمهور سابق، لاریجانی رئیس مجلس و مصطفی پورمحمدی عضو “هیئت مرگ” در دهه شصت هم صلاحیت‌شان رد شد. خاتمی ممنوع‌التصویر شد. موسوی و کروبی نخست وزیر و رئیس مجلس سابق هم ۱۴ سال است در حبس خانگی هستند. در واقع همه نخست‌وزیران و روسای جمهور حکومت از دهه شصت به اینطرف بجز خامنه‌ای سرنوشت مشابهی داشته‌اند. به این موارد باید سر به نیست شدن برخی فرماندهان رده بالای سپاه را هم اضافه کرد. این مساله در سطوح میانی مقامات ابعاد گسترده‌تری دارد.

هر رئیس جمهوری آمده بدلیل ناتوانی در حل مشکلات، به شیوه‌ای سیستماتیک کاسه کوزه‌ها را بر سر رئیس جمهور و کابینه قبلی شکسته است. این ریزش‌ها حلقه حکومتیان را بسیار کوچک کرده است. به این مجموعه دعوای حاد بر سر سهم‌خواهی و بالاکشیدن اموال عمومی در میان باندهای مختلف حکومت را هم باید اضافه کرد.

همه اینها ریشه در بحران‌های لاعلاج حکومت و دورنمای سرنگونی دارد. بحران اقتصادی، بحران رابطه با غرب و بویژه آمریکا و مهمتر از همه نفرت عمومی از حکومت و هجوم به بنیادهای سیاسی و ایدئولوژیک حکومت موقعیت حکومت در جامعه را نشان میدهد. در چنین وضعیتی حکومت چاره‌ای جز کنار زدن و حتی زندانی کردن مقاماتی که کوچکترین زاویه‌ای با دیکتاتور اعظم و حلقه سخت!‌ قدرت دارند، ندارد. با توجه به نفوذ هر مقام سابق در میان نیروهای سپاه، نیروهای امنیتی اطلاعاتی، مقامات اداری، دم و دستگاه روحانیت و مدیران و کارفرمایان میتوان وضعیت درونی حکومت را دقیق‌تر ارزیابی کرد. بیجهت نیست که شاهد اینهمه افشاگری علیه یکدیگر و لو دادن اسناد محرمانه هستیم.

حکومت از درون تهی و شکننده، در میان نیروهای خود غیر قابل دوام و در میان مردم خوار و ذلیل است. نه قادر است به شیوه سابق حکومت کند و نه مردم حاضرند به شیوه سابق حکومت شوند. این وضعیت آبستن فروپاشی از درون و یک انقلاب عظیم برای پایان دادن به یک دوره تاریخی است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جا.وید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *