یک سئوال در باره حزب کمونیست کارگری - حمید تقوایی پاسخ میدهد

یک سئوال در باره حزب کمونیست کارگری – حمید تقوایی پاسخ میدهد

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کیوان جاوید: ویژگی های حزب کمونیست کارگری چیست؟

اولین ویژگی حزب ما درک و تبیین آن از سوسیالیسم است. سوسیالیسم مورد نظر ما از سوسیالیسم ادعایی اغلب نیروهائی که خود را کمونیست مینامند، و مهمتر از آن، از آنچه در کشورهای مدعی سوسیالیسم پیاده شده بود، تماما و اساسا متفاوت است. بر سر در حزب ما نوشته شده “اساس سوسیالیسم انسان است” و این صرفا یک شعار تهییجی و یا موضعی بشر دوستانه نیست. در برنامه حزب ما، در سیاستها و موضعگیری های ما، و مهمتر از همه در عملکرد و پراتیک مبارزاتی ما مقابله با هر چه غیر انسانی و ضد انسانی است، مبارزه با تمامی تبعیضات و بی حقوقی ها، با فقر و فلاکت و بردگی مزدی، و دفاع پیگیر از آزادی و برابری و رفاه و کرامت انسانی بوضوح قابل مشاهده است. ما حزب “اعدام قتل عمد حکومتی است”، “حجاب دیوار آپارتاید جنسی است”، حزب “آزدایهای بی قید و شرط”، حزب “کودکان مقدمند” و حزب “انقلاب انسانی برای یک جامعه انسانی” هستیم؛ حزب مبارزه پیگیر در عرصه هائی که خوشبختانه امروز در دل انقلاب زن زندگی آزادی عمومیت یافته و توده گیر شده است. برای ما سوسیالیسم عین انسانیت و انسانیت عین سوسیالیسم است و نظر و عمل ما در همه عرصه ها، هرجا نشانی از تبعیض و بیحقوقی و فقر و سرکوب هست، بر این واقعیت پایه ای مبتنی است.

ویژگی دیگر حزب ما عملگرائی است. حضور فعال در هر جا ظلم و نابرابری و تبعیضی وجود دارد، در هر حرکت اعتراضی برحقی، از جنبش علیه اعدام گرفته تا علیه حجاب و آپارتاید جنسیتی، از مبارزه علیه فقر و فساد و “حقوقهای نجومی فلاکت عمومی” تا جنبش دادخواهی، از جنبش نجات محیط زیست و دفاع از کودکان کار و خیابان تا دفاع از رنگین کمانی ها، و از مبارزه علیه ستم ملی و مذهبی تا دفاع از حقوق پناهندگان و مبارزه برای نجات آنها از دیپورت، و تا مقابله با اسلام سیاسی در سطح جهانی، یک امر هویتی ما است. نجات و رهائی انسانها محور پراتیک و فعالیت عملی ما در ایران و در سطح جهان است.

و بالاخره ما از بدو فعالیت خود حزب مبشر و مدافع انقلاب و سرنگونی کل نظام جمهوری اسلامی بقدرت انقلاب توده مردم بوده ایم. ما زمانی که بخش عمده ای از نیروهائی که امروز خود را انقلابی مینامند، انقلاب را هرج و مرج و خشونت میدانستند و طرفدار تغییرات از بالا و گذار نرم از رژیم و بده و بستان با “اصلاح طلبان” حکومتی بودند، چشم انداز انقلاب را در برابر جامعه قرار دادیم و مدام بر ضرورت و مطلوبیت انقلاب پای فشردیم. حزبی که بیست و سه سال قبل اعلام کرد انقلاب آتی ایران انقلابی زنانه خواهد بود و امروز می بینیم که همه جهانیان به احترام اولین انقلاب زنانه تاریخ کلاه از سر برمیدارند.

این ویژگی ها را میتوان در انساندوستی عمیق و فعالیت مدام برای رهائی انسانها از هر نوع نابرابری و بیحقوقی و سرکوب خلاصه کرد. همه نظرات و عملکرد حزب کمونیست کارگری تجسم عینی این شعار است: “اساس سوسیالیسم انسان است”.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *