تولید دارو یا تروریست؟ - سینا پدرام

تولید دارو یا تروریست؟ – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش ایلنا رئیس اتاق بازرگانی تهران حال صنعت داروی کشور را وخیم دانست و اعلام کرد که در صورت تداوم این رویه با کمبود دارو روبه‌رو خواهیم شد.

بلبشویی در سیستم بهداشت و درمانی ایران وجود دارد که فقط قابل‌مقایسه با میدان جنگ است. میدان جنگی که ژنرال‌های آن دزد سالاران، مافیای آیت‌الله‌ها و یک‌مشت میلیاردر بی‌لیاقت است. در این رشته از تجارت یعنی “تجارت سلامت” آنچه نصیب مردم بیمار و بی‌بضاعت می‌شود، یک‌مشت داروی غیراستاندارد، تاریخ‌گذشته و یا حتی با دوز غیرمکفی است. داروهای ژنریکی که معلوم نیست در کارگاه کدام عطاری زیر زمینی ساخته‌وپرداخته می‌شود. مواد اولیه نامرغوب از هند وارد می‌کنند و در مراکز داروسازی غیراستاندارد با نظارت یک‌مشت “بازرس” رشوه‌خوار “دارو” تولید می‌کنند و به دست یک مافیای دارو برای پخش و فروش واگذار می‌کنند.

از تولید تا توزیع همه چیزِ صنعت و تجارت دارو در ایران کله‌پا و نادرست است. به گزارش ” سالم خبر”، نایب‌رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی اظهار داشت “امروز بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌های ما عملاً توانایی ادامه فعالیت خود را به دلیل کسر نقدینگی ندارند”. بنا بر همین گزارش، در اعتراض به کمبود داروهای ویژه و خلف وعده رئیس‌جمهور، علی‌رغم تجمع بیماران  SMA  به همراه خانواده‌های خود در شرایط نامساعد و برودت هوا در مقابل ساختمان پاستور هیچ یک از ساکنان و مسئولان ساختمان پاستور در میان این بیماران حاضر نشد و نه سخنان آنان را شنید و نه با آنان اظهار همدردی کرد.

موارد بالا فقط گوشه کوچکی از بحران بخش دارو در ایران است. باقی بخش‌های بهداشت و درمان از این هم بحرانی‌تر است. کمبود دکتر متخصص، کادر درمانی مکفی برای جمعیت ۸۵ میلیونی، نبود تجهیزات به‌روز پزشکی و هزاران مورد دیگر حاکی از یک چیز است. تحت حاکمیت رژیم اسلامی و سیاست‌های سرمایه‌دارانه و سود اندوزانه در بخش درمان و بهداشت، جان انسانی پشیزی نمی‌ارزد. تجهیز تروریست‌های منطقه و بالابردن بودجه نیروهای سرکوبگر داخلی سرانجامش، چیزی جز کشتار بیماران نیست. خواست درمان و داروی رایگان خواستی انسانی و قابل‌تحقق است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *