تکنولوژی ساخت مسکن به مدد دانش طالبان؟! - شهاب بهرامی

تکنولوژی ساخت مسکن به مدد دانش طالبان؟! – شهاب بهرامی

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اعلام کرد که یک “هیئت تجاری و اقتصادی افغانستان” اجرای پروژه‌های ساختمان‌سازی در چابهار را آغاز کرده است.

خب چه ایرادی دارد بیایید کمی هم بخندیم. گذشته از گسترش ابعاد خیره‌کننده روابط اقتصادی جمهوری اسلامی با جهان و در اینجا افغانستان، فن و تکنیک محیط زیستی فوق‌العاده مهندسین طالبان در صنعت مسکن‌سازی نیز هوش از هوش مصنوعی ربوده است.

گفته می‌شود طالبان صدها فرغون چوبی و هزاران بیل و کلنگ و دیلم با قاطر و شتر و دیگر وسایل حمل‌ونقل زیست‌محیطی به بندر چابهار وارد کرده است. یکی دیگر از هنرهای شگفت‌انگیز سبک معماری طالبانی طرح پنجره‌های خانه‌ها و ساختمان‌ها است، پنجره‌ها را روی ساختمان‌ها به شکلی هنری، نقاشی کرده‌اند و در واقع جهت حفظ شئون اسلامی و دور نگهداشتن شدن زنان از دید مردان هیچ‌گونه پنجره‌ای تعبیه نشده جز نقاشی آن روی دیوار خانه‌ها، درعین‌حال، مصالح اصلی این عمارت کاهگلی اسلامی، کاملاً برابر با استانداردهای جهانی سازمان محیط‌زیست بوده و هیچ مصالح دیگری مانند پلاستیک و فولاد و غیره در آنها به کار نمی‌رود. نه به برق نیاز دارد و نه به آب لوله‌کشی.

اینکه می‌گویند بعد از بازگرداندن طالبان‌ها به قدرت، تمامی پروژه‌های ساخت جاده‌های شوسه‌ای و ساختمان‌سازی و کاروان‌سراهای بین جاده‌ها با امکانات پارکینگ برای اسب و شتر و قاطر به دست‌ چینی‌ها افتاده است دروغ و شایعه است، کارشناسان برعکس معتقدند که طالبان به چین هم تکنولوژی این‌چنینی صادر کرده است.

مفسرین سیاسی براین باورند که جمهوری اسلامی چنان به پیسی افتاده که برای تخفیف بحران مسکن، دست به دامان “کوری عصاکش کور دیگر شده”. مخالفین این نظریه اما براین اندیشه‌اند که رژیم اسلامی در ایران به مردم پیام می‌دهد که حواستان باشد و ببینید و بدانید که حتی طالبان هم دوست ما است، به آمریکا هم پیام می‌دهد، می‌بینید و می‌دانید که ما با دوستان شما، هم دوستیم و هم معاملات بازرگانی داریم!

اما عده‌ای هم معتقدند که این بخشی از بساط بسازبفروشی و بازاری برای پُر کردن جیب‌های خودشان بوده و دزدان طالبان و داعشی‌های ایران در این دزدی‌ها فعلاً و موقتاً با هم شریک شده‌اند. من که شخصاً با هیچ‌کدام از این تئوری‌ها و آن نظریات گفته شده بالا، قرابتی احساس نمی‌کنم و اصلاً نظری ندارم، ولی محیط ‌زیست را دوست دارم. آیا شما نظر دیگری دارید؟ خوش به حالتان.

 

سردبیر این شماره:کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *