"انتخابات" و افزایش نرخ ارز - سینا پدرام

“انتخابات” و افزایش نرخ ارز – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یک روز پس از “سیرک انتخابات”، با مشارکت حداقلی مردم، دلار آمریکا در بازار تهران از مرز ۶۰ هزار تومان عبور کرد. ارزهای خارجی دیگر و قیمت طلا هم روند صعودی داشتند. امروز نیز بازار بورس تهران سقوط آزاد داشت و تمامی نمادها رنگ “قرمز” داشتند.

تمامی تحلیل‌گران اقتصادی، خبر از گرانی هر چه بیشتر کالاها در سال آینده را دارند. مسیر وضعیت اقتصادی رژیم اسلامی همواره از بد به بدتر بوده است. رکود، بحران، سقوط، افزایش قیمت کالاها و خدمات و غیره از ادبیات همیشگی اقتصاد ایران در ۴۵ سال گذشته بوده است.

ما همواره گفته‌ایم که معضل اقتصادی در ایران جواب سیاسی دارد. یک نگاه کوتاه به واکنش‌های “فعالین” بازار در چند روز گذشته نشان می‌دهد خود وجود رژیم اسلامی بحران‌زاست. ایران با رژیمی اداره می‌شود که هیچ مشروعیت سیاسی ندارد. “انتخابات” کذایی چند روز پیش، شاهد این مدعا است.

سیاست تنش‌زا در منطقه، هزینه‌کردن تروریسم منطقه‌ای، دخالت در اقتصاد کشورهای منطقه برای دورزدن تحریم‌ها و تأمین ارز از بانک‌های عراق، تأمین جنگ سوریه و حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری لیست کوتاهی از سیاست خارجی است که هزینه‌هایش از جیب مردم پرداخت می‌شود. سیاست خارجی ای که قرار است عمر رژیم در ایران را طولانی‌تر کند.

این موش‌دوانی‌ها، در معیشت و فقر مضاعف مردم ایران بازتاب دارد. به نظر کارشناسان اقتصادی ایران با بالارفتن احتمال قرارگرفتن سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا، بازار ارز پر تلاطمی را شاهد خواهیم بود. درهم‌تنیدگی سیاست و اقتصاد شاید هیچ کجای جهان این‌چنین بارز و آشکار نباشد.

سیاست‌های دولت رئیسی مانند تمامی دولت‌ها قبلی سیاست‌های تورمی است و افزایش قیمت کالاها نه‌تنها قابل‌انتظار بلکه اجتناب‌ناپذیر است. درعین‌حال بالارفتن نرخ ارز در ایران به‌خودی‌خود تورم‌زاست. ناگفته پیداست که این پدیده‌ها در اقتصاد سرمایه‌دارانه جایگاه ویژه‌ای دارند و از “سلامت” اقتصادی خبر می‌دهند. پرسش اما این است: “سلامت و شکوفایی” اقتصادی برای چه کسی؟

در سایه رژیم اسلامی حتی اگر اقتصادی “شکوفا” را هم شاهد باشیم، تمامی هزینه‌ها هر چه بیشتر بر گردن طبقات پایین خواهد افتاد و سودهای افسانه‌ای از حساب‌های بانکی سرمایه‌داران حکومتی و حکومتی‌های سرمایه‌دار سر در خواهد آورد. جیب مردم خالی و سرشان بی‌کلاه باقی خواهد ماند. راه‌حل اساسی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *