برابری و جنبش لغو زندان - سیاوش آذری

برابری و جنبش لغو زندان – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۶۷۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سال ۲۰۲۴ میلادی تولد ۸۰ سالگی آنجلا دیویس، کمونیست آمریکایی است. دیویس از اعضای اولیه حزب کمونیست ایالات متحده آمریکا بود که چندیدن سال را به خاطر تعلقات سیاسی اش و تبعیض نژادی به‌خاطر سیاه‌پوست بودنش در زندان سپری کرد و سرانجام در پی یک کارزار بین‌المللی در حمایت از او از زندان آزاد شد.

آنجلا دیویس همچنین از متفکرین جنبش لغو زندان به شمار می‌آید. بنا به این جنبش آنچه موردنیاز جامعه است نه زندان بلکه برابری و برخورداری از امکانات و مواهب اجتماعی است که رشد توانایی‌های تمامی آحاد جامعه و تجربه زندگی آزاد و انسانی را تحقق‌پذیر سازد.

نظرات متفکرین و کنشگرین مبارز جنبش لغو زندان در سطوح مختلف قابل‌بررسی است. در سطحی تجریدی و همانگونه که اسپینوزا ذکر می‌کند، واکنش فرد “بزهکار” در مقابل تهدیدات جزایی از جمله زندان نه تمکین به قانون بلکه یافتن راه‌های فرار از آن است. احساس فرد بزهکار بعد از افتادن در چنگ قانون نه پشیمانی بلکه اندوه از عدم موفقیت از فرار از قانون و تلعین “بخت بد” خویش است.

این امر از نحوه کارکرد، ساختار و هدف قوانین جزایی، تنبیه قانونی و زندان نشآت می‌گیرد. هدف قانون و زندان نه مبارزه با بزه و جرم بلکه باز تولید مداوم بزهکار و مجرم که همچنین به‌عنوان توجیه موجودیت زندان عمل می‌کنند، است. جداسازی مجرمین از زندگی اجتماعی باهدف مورد ادعای قوانین جزایی مبنی بر ادغام مجدد زندانی در جامعه در تناقض است. بعلاوه قوانین جزایی و زندان با شخصی جلوه‌دادن بزه و جرم مانع یافتن علل و ریشه‌های واقعی جرم از جمله فقر، محرومیت و نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی می‌گردد.

مهم‌تر اینکه جرم و جریمه و تنبیه متقابل آن در تحلیل نهایی دارای تعریفی قانونی – سیاسی است و از این منظر نه طبیعی و فرا – تاریخی بلکه سیاسی – اجتماعی و تاریخ‌مند است و بنا بر توازن قوای سیاسی و اجتماعی دستخوش تغییر می‌شود. جرم‌انگاری بی‌حجابی، عدم تمکین به قوانین تبعیض‌آمیز اسلامی و یا دگر باشی جنسی از جمله نمونه‌های پیش روی ما در تأیید این مطلب است.

دست آخر اینکه قانون نه متعلق به‌تمامی مردم؛ بلکه همیشه متعلق به طبقات در قدرت، نشانه اقتدار آنان و تنبیه و جزا و زندان مدنظر قانون در خدمت تداوم این اقتدار است.

برپایی جامعه‌ای آزاد، برابر، مرفه و انسانی اولین قدم رادیکال در شکستن دیوارهای زندان‌ها خواهد بود.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *