غمی سنگین و امیدی بزرگ - اصغر کریمی

غمی سنگین و امیدی بزرگ – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۷۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

داستان خانواده‌های دادخواه، مادران و پدران، دلدادگان، خواهران و برادران و فرزندان دادخواهان، چه حماسی است. در حالیکه سنگین‌ترین غم دنیا را در دل دارند، و علیرغم تهدیدات و فضای امنیتی به جامعه امید و شجاعت میدهند.

خانواده‌ها و دوستان جانباختگان با فرارسیدن آخرین پنجشنبه سال بر مزار دهها نفر از عزیزان خود جمع شدند تا یاد قهرمانان آزادی و انسان‌هایی را ارج گذارند که در قلب تک تک مردم جا گرفته‌اند. از تهران تا تبریز، از سنندج و سقز تا کرمانشاه و فولادشهر، از آبدانان تا بابل و کرج و بسیاری شهرهای دیگر، آرامگاه جانباختگان صحنه‌های به یادماندنی از حضور خانواده‌ها و نوید پیروزی بر ستمگران و حکومت قاتل اسلامی میدهند. در سقز با حضور امجد امینی پدر مهسا به یاد جانباختگان انقلاب زن زندگی آزادی آتش نوروز روشن کردند. این آتش توپخانه‌ای برای درگذشت یک سردار جنگ‌های طبقات حاکم برای کشورگشایی نیست. برای بزرگداشت دختری است که رمز انقلاب شد و گرامیداشت صدها جانباخته انقلاب. آتشی به نشانه ادامه انقلاب. بزدلان حاکم حتی اجازه حضور خانواده‌های جانباختگان دهه شصت در خاوران را ندادند و خانواده‌‌ها گل‌های خود را برای زنده نگهداشتن یاد عزیزانشان بیرون دروازه خاوران گذاشتند.

کاملیا سجادیان، مادر محمد حسن ترکمان، و با یاد محمد حسینی جانباخته دیگر انقلاب، در صفحه اینستاگرامش نوشت: “در آخرین پنجشنبه سال و در واپسین روزهای سال ۱۴۰۲، یادی کنیم از عزیزان غریبی که چشم به‌راه عزیزان و مردم نوعدوست‌شان هستند، عزیزانی که امروز در بند هستند و قلب‌شان نزد فرزندان خفته در خاک است، امروز چشم‌ها و قلب‌های منتظر و غم‌دیده را با شاخه گلی و حضور در کنار مزارشان، منور کنید”. و نسرین مادر نیکا شاکرمی نوشت: “هنوز هم می‌توانم لبخند بزنم، وقتی خیالت را در آغوش می‌کشم.”

خانواده‌های دادخواه خار چشم حکومت و الهام‌بخش کل جامعه‌اند و امروز به یک نیروی سیاسی قابل توجه در جامعه تبدیل شده‌اند. این نیرو را قدر بدانیم، تقویت کنیم و در مراسم‌ها کنارشان باشیم.

از مراسم‌های گرامیداشت جانباختگان انقلاب تا هشت مارس و چهارشنبه سوری و تا پشت کردن مردم به مراسم‌های حکومتی همه جا صحنه‌های تداوم مبارزه‌ای بی‌وقفه برای پایین کشیدن حکومت است. هر چند تظاهرات توده‌ای برای مدتی فروکش کرده است اما فضای انقلاب، روحیه انقلاب، امید به پیروزی انقلاب زنده است و هر روز و هر ساعت جرقه‌ها و شعله‌های آتشش را میبینیم.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *