حداقل دستمزد را باید خود کارگران تعیین کنند - محسن ابراهیمی

حداقل دستمزد را باید خود کارگران تعیین کنند – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۷۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

هر سال در آستانه سال نو، بحث حداقل دستمزد کارگران داغ میشود. نهادی به نام “شورای عالی کار” که در واقع شورای عالی دولت و کارفرمایان است، بر سر تعیین حداقل دستمزد برای سال آینده جلسه می گیرد تا در باره سرنوشت اقتصادی کارگران تصمیم بگیرد! اخبار رسانه های حکومتی حاکی از این است که امسال، جلسه “شورایعالی کار” بر سر سبد معیشت و حداقل دستمزد بی‌نتیجه به پایان رسیده است. محسن باقری، “نماینده کارگران در شورایعالی کار” هم میگوید که در “شورای عالی کار” به صراحت به آنها گفته شده است که “رقم سبد معیشت را تعیین نخواهند کرد و مستقیم وارد مذاکراتِ تعیین دستمزد خواهند شد.”

اولا، در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی سرمایه داران و آیت الله های چپاولگر، “شورای عالی کار” عنوان غلط اندازی برای شورای عالی حکومت و کارفرمایان برای چپاول محصول کار و دسترنج و خلاقیت میلیونها کارگر و به خاک سیاه نشاندن کارگران است. ثانیا، در این نهادی که شغلش سازماندهی یورش به سفره کارگران است، کارگران هرگز نماینده نداشته اند و تا جمهوری اسلامی سر کار است نمیتوانند نماینده داشته باشند. ترکیب این ارگان، نماینده دولت، نماینده کارفرما و مزدوران دولت و کارفرمایان به عنوان نماینده کارگران هستند.

نهایتا سئوال این است که معیار تعیین حداقل دستمزد کارگران چیست و چه نهاد و ارگانی باید این حداقل را تعیین کند؟ معیار تعیین حداقل دستمزد کارگران باید تامین رفاه و امنیت اقتصادی کارگران باشد. بالاترین دستاوردهای جنبش کارگری در سطح جهان را میتوان مبنا گرفت.

تنها نهاد منتخب کارگران در آزادترین شرایط صلاحیت دارد این حداقل را تعیین کند. روشن است که “شورای عالی کار” که عملا شورای عالی حکومت اسلامی سرمایه داران برای سازماندهی هر ساله بهره کشی از کارگران به نفع طبقه حاکم است، کوچکترین صلاحیتی برای تعیین حداقل دستمز کارگران را ندارد. همچنین روشن است که در نظام اسلامی که در آن کارگران نه تنها حق تشکل ندارند بلکه فعالین و رهبران کارگری صرفا به خاطر دفاع از حقوق کارگران و تلاش برای متشکل شدن زندانی و شکنجه میشوند، نمیتوانند در چنین ارگان حکومتی نماینده داشته باشند.

مثل همه عرصه های مبارزه با جمهوری اسلامی، در زمینه حداقل دستمزد هم تا زمانی که جمهوری اسلامی سرکار است باید همزمان دو کار را باهم پیش ببریم: به ضرب اعتصابات و اعتراضات گسترده، همبسته و سراسری کارگری بالاترین دستمزد را به این حکومت تحمیل کنیم و در عین حال و نهایتا این حکومت و کلا بردگی مزدی را به گورستان بسپاریم.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *