تحریم‌ها، اقتصاد تهاتری و فقر روزافزون - سینا پدرام

تحریم‌ها، اقتصاد تهاتری و فقر روزافزون – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

نشریه “دیلی فایننشال تایمز” چاپ سریلانکا روز جمعه ۲۵ اسفند اعلام کرد بر اساس توافق سال ۲۰۲۱ با جمهوری اسلامی، شرکت نفت سیلان به طور ماهانه موظف بود ۵ میلیون دلار چای به ایران صادر کند تا بتواند بدهی ۲۵۰ میلیون‌دلاری خود را به‌تدریج تسویه کند؛ اما دولت سریلانکا اخیراً این اقساط را به ماهانه ۱۰ میلیون دلار افزایش داد تا تسویه بدهی سریع‌تر انجام شود.

قطعاً خوانندگان با اختلاس ۳,۵ میلیارددلاری “چای دبش” آشنا هستند. پولی که بابت خرید چای گرفته شده بود و از حساب‌های بانکی شخصی میلیاردرهای بارگاه خامنه‌ای و شرکا سر در آورد.

واقعاً معلوم نیست مردم ایران چند میلیارد استکان چای در سال مصرف می‌کنند؛ ولی این حجم از سرمایه برای خرید چای برای کشوری با جمعیت ایران بسیار بیشتر از کشوری مانند بریتانیا است که با سالانه ۱ میلیارد دلار در سال یکی از بزرگ‌ترین کشورهای مصرف‌کننده چای محسوب می‌شود.

اقتصاد تهاتری که یکی از تبعات تحریم‌های اقتصادی به شمار میاید، به عقیده کارشناسان اقتصادی، در حال حاضر خسارت‌ها زیادی را به اقتصاد وارد کرده و نیازهای واقعی مردم را برآورده نمی‌کند. دیروز روزنامه “ایندیپندنت فارسی” به نقل از حسین سلاح ورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که خسارت تحریم‌ها بر اقتصاد ایران سالانه به بیش از ۱۰۱ میلیارد دلار بالغ می‌شود. وی همچنین افزود در ۱۲ سال گذشته هزینه تحمیل شده به مردم به طور مستقیم ۱۲۱۰ میلیارد دلار بوده است.

به باور بسیاری از تحلیلگران، این رقم بسیار کمتر از رقم واقعی خسارات وارد شده به مردم ایران در طول سال‌ها تحریم است. علیرضا نامور حقیقی، تحلیلگر سیاسی، سال گذشته ادعا کرد مجموع خسارت تحریم‌ها، به‌ویژه در اثر ادامه غنی‌سازی هسته‌ای به بیش از ۲ هزار میلیارد دلار رسیده است. از دیگر عوامل این خسارت‌ها می‌توان به عدم پرداخت و یا بلوکه‌شدن مطالبات ارزی، ارزان‌فروشی منابع طبیعی به کشورهای مختلف و واردات نیازهای گوناگون به شکلی بسیار گران‌تر از معمول، فرار نیروی کار ماهر به کشورهای اطراف، مهاجرت نیروهای متخصص به اروپا و غیره یادکرد.

رژیم اسلامی قادر به اداره نیازهای مردم نیست. دزدسالاری سیستماتیک این حاکمیت بلای جان میلیون‌ها انسانی است که هر روزه با توان کار خود میلیاردها ثروت تولید می‌کنند تا روز دیگر متوجه شوند که فقیرتر شده‌اند. راه چاره‌ای جز ادامه انقلاب زن زندگی آزادی برای مردم وجود ندارد. انقلابی که منشورهای رفاهی و مطالباتی آن کافی است که میلیون‌ها انسان نیازمند را به یک زندگی انسانی برساند.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *