حداقل دستمزد و حمله به حق حیات کارگران - سیاوش آذری

حداقل دستمزد و حمله به حق حیات کارگران – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وزیر کار رژیم اعلام کرد که حداقل دستمزد کارگران در سال آینده تنها ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که بنا بر منابع خود رژیم نرخ سبد معیشت در تهران برای یک خانواده چهارنفره و با احتساب ۳۰۰۰ کالری، ۳۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و در سطح کشور ۲۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان گزارش شده است.

بعلاوه انتظار می‌رود که نرخ واقعی تورم در سال آینده به بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد. نکته فاجعه‌آمیزتر اقدام وزارت بهداشت به کاهش کالری موردنیاز کارگران در محاسبات خود در جهت توجیه تلاش‌های رژیم اسلامی در افزایش ۲۰ درصدی حداقل مزد است. این تحمیل مرگ تدریجی به کارگران و خانواده‌هایشان است. این رویکرد همچنین نشانه ناکارآمد بودن اقتصاد جمهوری اسلامی حتی در چهارچوب اقتصادیات سرمایه‌دارانه و عقل حاکم بر آن است.

دستمزد کارگر در اقتصاد سرمایه‌داری بر اساس ارزش نیروی کار به‌عنوان یک کالا تعیین می‌گردد. ارزش نیروی کار مجموع ارزش کالاهای موردنیاز کارگران برای باز تولید خود و خانواده‌هایشان به‌منظور حضور مجدد در بازار کار، مبادله نیروی کار با سرمایه و مصرف این کالای خودویژه در روند تولید که منجر به تولید ارزش‌افزوده می‌گردد، است.

به عبارتی دیگر، حداقل مزد مقدار پول موردنیاز کارگر برای زنده‌ماندن و بازگشتن بر سرکار است. البته بنا بر ساختار تاریخ‌مند نیروی کار به‌مثابه یک کالا، شرایط تاریخی و اجتماعی در تعیین این مقدار دخیل هستند؛ به این معنی ارزش نیروی کار تابعی از توازن قوای طبقاتی و اجتماعی است. مرز “طبیعی” کاهش حداقل دستمزد “زنده‌ماندن” انسان کارگر است. تلاش برای کاهش ارزش نیروی کار زیر این مرز از منظر خود اقتصاد سرمایه‌دارانه غیرعقلایی و شلیک به‌پای‌خود است؛ زیرا تنها منبع تولید ارزش‌افزوده (سود) نیروی کار زنده است.

اقتصاد جمهوری اسلامی اما بنا بر وجود رژیم که هم نتیجه و هم عامل تشکیل و تشدید بحران سرمایه‌داری در ایران است قادر به پاسخگویی به ضروریات یک اقتصاد متعارف سرمایه‌دارانه نیست. حمله اخیر رژیم به معیشت، موجودیت و حیات کارگران وجهی ضروری از اقتصاد دزدسالار و فاسد سرمایه‌داری اسلامی است. مهم‌ترین نکته اما ناخوانایی مقتضیات بارآوری سرمایه با رفاه کارگران و کل جامعه در ایران است. انقلاب جاری باید درهم‌کوبیدن کلیت ماشین سرمایه‌داری، چه از جنس اخروی و چه از جنس دنیوی را در دستور کار خود قرار دهد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *