جدال سیزده‌بدر با ماه رمضان و مزخرفات دیگر - کیوان جاوید

جدال سیزده‌بدر با ماه رمضان و مزخرفات دیگر – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“پایگاه اطلاع‌رسانی دولت” (پاد) خبر داد که معاون امنیتی وزارت کشور تعطیلی بوستان‌ها و پارک‌ها را در سیزده فروردین تکذیب کرده است و گفته است “این وزارتخانه اطلاعیه‌ای مبنی بر تعطیلی بوستان‌ها و پارک‌ها در روز طبیعت نداشته است.” پیش‌تر رسانه‌های ایران گزارش کرده بودند که به دلیل دستور وزارت کشور، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها در روز سیزده فروردین تا یک ساعت پیش از اذان مغرب تعطیل خواهد بود. دلیل این اقدام وزارت کشور، هم‌زمانی روز سیزده‌بدر، با شهادت امام اول شیعیان عنوان شده بود.

زندگی گاهی اوقات مثل چکیدن قطره آب روی سنگ خارا است. ظاهراً قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد؛ اما تکرار بی‌وقفه چکیدن آب، سنگ سخت‌جان را سوراخ می‌کند. گاهی نیز زندگی همچون دریای توفانی عمل می‌کند. موج‌های بلندی که هم باشکوه جلوه می‌کنند و هم ترسناک. بسته به اینکه در ساحلی امن ایستاده باشی یا در دریایی خروشان.

زندگی در ایران، هم این است و هم آن. هر عمل و هر حرکت روزمره ما جدالی است برای زنده‌ماندن و ادامه حیات، پاس‌داشتن هویت و کرامت انسانی، تلاش بی‌وقفه فردی برای شاد بودن و مرفه زیستن. در تقابل با این هدف انسانی هیولای مرگ و نیستی ایستاده است. با ابزارهای گوناگون برای به بند کشیدن ما. ابزار مذهب یکی از آنها است.

امسال سال نو در تقابل با فلسفه مرگ و نیستی و خرافه قرار گرفته است. سالی که حکومت پیام داده است به‌خاطر تقارن ماه رمضان با سال نو کسی حق آشامیدن و خوردن و شادی‌کردن ندارد. همچنین سیزده‌بدر امسال مصادف شده است با مرگ علی، امام اول شیعیان. به این دلیل پیام داده‌اند پارک‌ها را می‌بندیم و شادی را به بند می‌کشیدم و اسلام را پاس می‌داریم.

جواب این جنون اسلامی را مردم فوراً داده‌اند. پارک‌ها و اماکن عمومی به محل ادامه زندگی، شادی و رقص و سرزندگی تبدیل می‌شوند و در برابر این حرکت عظیم اجتماعی رژیم مفتضحانه عقب می‌نشیند و انکار می‌کند که چنین فرمانی داده است. جنگ سیزده‌بدر با ماه رمضان و روز مرگ علی بی شک جامعه را یک‌قدم دیگر در تضعیف حکومت و بی‌خاصیت‌تر کردن اسلام به‌پیش می‌راند. زنان و مردان، جوانان و سالمندان با بانگ بلند اعلام می‌کنند زنده‌باد زندگی!

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *