سيزده‌بدر و گوشمالي حكومت توسط مردم - سیما بهاری

سیزده‌بدر و گوشمالی حکومت توسط مردم – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“روز شنبه، صداوسیما در خبری از تعطیلی همۀ پارک‌ها و بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها در روز ۱۳ فروردین خبر داد و اعلام کرد این محدودیت تا یک ساعت قبل از اذان مغرب، برقرار است، اما کمی پس از این خبر، معاون امنیتی وزارت کشور، با صدور اطلاعیه‌ای، تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها در سیزده فروردین را تکذیب کرد.”

نوروز امسال خیابان‌های شهرهای مختلف ایران صحنۀ قدرت‌نمایی شاد و موزیکال مردم و دندان‌قروچه‌های حکومت بود. نوروز امسال ما شاهد صحنه‌های با شکوهی از قدرت و بی‌اعتنایی جسورانۀ مردم مقابل حاکمیت مستأصل و درماندۀ جمهوری اسلامی بودیم. حاکمیتی که مدت‌هاست بخشنامه‌های امر به معروفش یا در دالان‌های این وزارتخانه و آن نهاد سرگردان می‌شود، و یا با مشتهایی که دیگر در پشت گره نشده و خیلی مستقیم دهان حکومت را نشانه می‌رود، روبروست. رشد انقلاب زن زندگی آزادی را در همین رفتارهای هنجارشکنانه و حق‌به‌جانب زنان و مردانی می‌بینیم که دیوارهای آپارتاید جنسیتی را جلو چشمان مأموران حکومت می‌شکنند و با موزیک و رقص به روزه و عزاداری اعلام‌شدهٔ حکومت دهن‌کجی می‌کنند.

حکومت این بار حتی نتوانست خط‌ونشان بکشد. جرئتش را نداشتند. اعلام صداوسیما در مورد تعطیلی پارک‌ها و باغ‌ها حتی نتوانست شیرینی خودنمایی را به کام آنها ببخشد، می‌دانند که جامعه چه آتش‌فشانی هست. فوری معاون امنیتی وزارت کشور، ارگان دیگری از همین مرتجعین، خبر را تکذیب می‌کند. می‌دانند مردم دارند کار خودشان را می‌کنند. چیزی جلودار مردم نیست. تیر از کمان رها شده و دارد به‌سرعت جلو می‌رود. بخشنامه و لایحه و وضع قوانین جلو این موقعیت رو به‌پیش اعتراضات مردمی را نمی‌تواند بگیرد.

دم مردم آزاده گرم! چهره‌های شادشان، لباس‌های رنگینشان، موزیک‌های سرشار از زندگی‌شان و رقص آزادانۀ آنها همراه با فضای اعتراضی کل جامعه، امید را در دل‌هایمان زنده نگه می‌دارد و نوید زنده‌بودن انقلابمان را می‌دهد. این مردم را نه می‌توانند بترسانند و نه می‌توانند ساکت کنند.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *