حمله جیش‌العدل و درماندگی رژیم - حمید تقوایی

حمله جیش‌العدل و درماندگی رژیم – حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

حمله مسلحانه گروه جیش‌العدل به پایگاه‌های نظامی جمهوری اسلامی در خاک ایران به یک موضوع داغ رسانه‌ها و مدیای اجتماعی تبدیل شده است. بنا به گزارش‌ها این حمله‌ای گسترده و از پیش سازماندهی شده به مقرهای نظامی و انتظامی  در شهرهای راسک و چابهار و سرباز بوده است و بیش از ١٢ ساعت ادامه داشته است. در این حمله به ادعای رژیم ١٠ نفر، و به ادعای جیش‌العدل ٢٠٠ نفر از نیروهای حکومتی کشته شده‌اند.

جیش‌العدل یک نیروی اسلامی با ادعای دفاع از حقوق مردم سیستان و بلوچستان است و جمهوری اسلامی (به همراه دولت‌های آمریکا و ژاپن و نیوزیلند) آنرا یک نیروی تروریستی می‌دانند؛ اما اهمیت و جایگاه این رویداد در ادعاهای طرفین و نفس حمله مسلحانه یک نیروی اسلامی  به یک حکومت اسلامی نیست؛ بلکه در تأثیرات و نتایج آن بر شرایط سیاسی در ایران و رابطه مردم سیستان و بلوچستان و کل مردم ایران با جمهوری اسلامی است.

جامعه ایران بیش از یک سال و نیم است که برای بزیر کشیدن حکومت بپاخاسته است و با زندان و شکنجه و کشتار و اعدام و شلیک به چشم‌ها و حمله شیمیائی به مدارس و جمعه سیاه زاهدان و کشتار معترضین در خیابان‌ها و اعدام‌های بیسابقه و بازداشت و شکنجه آزادیخواهان و هنرمندان و  شریف‌ترین مردم ایران پاسخ گرفته است. هر ضربه‌ای به نیروهای سرکوبگر نظامی و انتظامی این حکومت عملاً صفوف مردم بپاخاسته را تقویت می‌کند.

از نقطه‌نظر موقعیت منطقه‌ای رژیم نیز این رویداد  ضربه‌ای به جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی مدعی قدر قدرتی در منطقه است و هر چه موقعیت داخلی‌اش ضعیف‌تر می‌شود بیشتر بر طبل ادعاهای منطقه ایش در مقابله با آمریکا و اسرائیل می‌کوبد. حمله اخیر، بدنبال حملات دولت اسرائیل و کشته شدن چند تن از بالاترین سرداران و فرماندهان نظامی سپاه در سوریه در ماههای اخیر، پوچی و توخالی بودن این رجزخوانی‌های منطقه‌ای را بیش‌ازپیش برملا می‌کند. مردم جان‌به‌لب رسیده سیستان و بلوچستان و مردم سراسر ایران در این مقابله نظامی ضعف و درماندگی حکومتی را می‌بینند که حتی قادر به محافظت از پایگاه‌های نظامی‌اش در خودِ ایران هم نیست. این امر فضای سیاسی و اعتراضی در جامعه را به نفع صفوف مردم و به ضرر جانیان حاکم یک گام دیگر بجلو سوق می‌دهد.

نباید اجازه داد این نوع عملیات هیچ نوع توهمی به نیروی اسلامی نظیر جیش‌العدل، که متعلق به شاخه سنی جنبش ارتجاعی اسلام سیاسی است، ایجاد کند. درعین‌حال باید با هر نوع تلاش حکومت برای نظامی و امنیتی‌کردن بیشتر شهرهای سیستان و بلوچستان به این بهانه مقابله کرد. باید تلاش کرد تا این نوع رویدادها به رادیکالیزه شدن و تقویت و تعرض هر چه بیشتر صفوف انقلاب علیه جمهوری اسلامی منجر شود.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *