پناهنده‌ستیزی، نام دیگر انسان‌ستیزی است - سیامک بهاری

پناهنده‌ستیزی، نام دیگر انسان‌ستیزی است – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام کرد: “مهاجرین افغانستانی باید به سرزمین خود برگردند”!

چند نسل پناهنده و مهاجر افغانستانی، بیش از چهار دهه، محروم از حق شهروندی، محروم از ابتدایی‌ترین حقوق پناهندگی، چون گروگان امیال سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، به اقتضای منافع حکومت یا در بازار بی‌رحم کار، برده کارفرما و کارگر ارزان و خاموش، یا بنام فاطمیون در جبهه‌ها قربانی می‌شوند. این سرنوشت میلیون‌ها انسانی است که نه جایی برای رفتن دارند، نه مکانی برای ماندن.

ایجاد قرارگاه “طرد اتباع غیرمجاز استان تهران” دامن‌زدن به رعب و وحشت علیه میلیون‌ها مهاجر افغانستانی در ایران، دستگیری‌های فله‌ای در پارک‌ها و خیابان‌ها، محل کار و اماکن تردد، اخراج و رد مرز کردن حتی با داشتن اسناد معتبر و قانونی، خط‌ونشان کشیدن‌های بی‌پایان وزارت کشور، تصویب مداوم قوانین و مصوبات علیه مهاجرین، از یک سو سیاست استراتژیک کلان حکومتی برای به کج‌راه کشاندن کل جامعه است. می‌خواهند بار مسئولیت تحمیل فقر و فلاکتی که بر سر مردم آوار کرده‌اند را توجیه کنند و آن را به گردن کارگر مهاجر افغانستانی بیندازند. همان کارگر مهاجری که تا توانسته‌اند شیره جانش را کشیده‌اند و حالا دارند دورش می‌اندازند. از سوی دیگر ابزاری برای ایجاد فشار در رقابت‌های منطقه‌ای به طالبان ایجاد کنند.

بی‌اعتنایی عامدانه بر حقیقت دردناک دلایل مهاجرت و پناهندگی میلیون‌ها انسان در فرار از جنگ، نسل‌کشی، ناامنی، بیکاری، قحطی، گرسنگی و آوارگی، تا تحمیل عامدانه محرومیت از حق شهروندی، محدودیت‌های طاقت‌فرسا، ممنوعیت اسکان در ۱۷ استان و ۳۷ شهر، ممنوعیت تردد، اجازه کار و معامله، تحقیر و توهین سازمان‌یافته، ایجاد فضای افغانستانی ستیزی، مجاز و غیرمجاز خواندن پناهنده و مهاجر، حملات سازمان‌یافته، به‌خط‌کردن ارتش سایبری و تبلیغ علیه مهاجرین در فضای مجازی حاصل همین سیاست کلان حکومتی است.

از مردادماه سال جاری دولت برای پر کردن خزانه خالی کشور، طرح خرید اقامت با پرداخت صد میلیون تومان سپرده ثابت نزد بانک ملی را رقم زد. تا مهاجرین به‌اصطلاح خودش مجاز را که شش‌ماه یک‌بار به اسم آمایش سرکیسه و کنترل می‌کند را به پرداخت چنین هزینه کلانی در ازاء کسب اقامت بکشاند.

طالبان چه در کابل، چه تهران دشمن مشترک ما مردم ایران و افغانستان‌اند. مهاجرستیزی، نام دیگر انسان ستیزی است و باید با اعتراض وسیع مردم ایران پاسخ بگیرد. حمایت و پشتیبانی بی‌دریغ مردم ایران از مهاجرین افغانستانی بخشی از مبارزه با حکومت اسلامی ایران است.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *