کسری بودجه ۳۰۰ هزار میلیاردتومانی در سال جاری- کیوان جاوید

کسری بودجه ۳۰۰ هزار میلیاردتومانی در سال جاری- کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس پیش‌بینی کرده است بودجه سال جاری دولت ابراهیم رئیسی با کسری ۳۰۰ هزار میلیاردتومانی مواجه شود.

کسری بودجه باعث شده دولت دست به استقراض گسترده از بانکهای داخلی بزند. آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به‌نظام بانکی کشور در بهمن پارسال نسبت به ماه مشابه ۱۴۰۱ بیش از ۵۵ درصد رشد داشته و به رقم هنگفت ۱۳۱۰ تریلیون تومان رسیده است.

در این هیاهوی موشک‌پرانی و حمله پهپادی به اسرائیل و اقدامات ریزودرشت دیگر نظامی (نمایش و غیر آن) یک خبر بسیاری مهم‌تر سیاسی – اقتصادی جان و زندگی مردم را در ایران نشانه رفته است. بزرگ‌ترین بحران و عظیم‌ترین رکود اقتصادی حکومت اسلامی جلوی چشمان همه ما اتفاق می افتد. کسری بودجه ۱۳۱۰ تریلیون تومانی وقتی معنی ملموس و مادی به خود می‌گیرد که بدانیم این کسری بودجه قرار است از سفره ما مردم، ما کارگران، معلمان و پرستاران و بازنشستگان و … جبران شود. تأمین این کسری که هرگز هم به پایان نخواهد رسید و تا آخر عمر رژیم ادامه خواهد یافت، با تعرض به بهداشت و درمان و دارو ادامه خواهد یافت. زدن از بودجه آموزش‌وپرورش و زدن از شکم مردم. تحمیل فقر و فلاکت بیشتر و گرسنگی‌دادن مردم و تبدیل تمام‌وکمال یک جامعه به ویرانه، تمامی هم‌وغم این حکومت است.

این حکومت هر چه کسری بودجه‌های دولتی‌اش بالاتر می‌رود و سنگین‌تر می‌شود، نهادهای امنیتی و نظامی و انتظامی‌اش را بیشتر پول باران می‌کند. گشت‌های ضدمردمی را در خیابان‌ها بیشتر سازمان می‌دهد و مداوما بودجه میلیارددلاری نیروهای مزدورش در منطقه را افزایش می‌دهد. اینجا دیگر نه‌تنها خبری از کسری بودجه نیست؛ بلکه به‌موازات گسترش کمک‌های نظامی و مالی به حوثی‌ها در یمن، حزب‌الله در لبنان، جیش الشعبی در عراق و صرف هزینه سرسام‌آور برای سرپا نگه‌داشتن بشار اسد در سوریه و تأمین گسترده مساجد و فیضیه‌های قم و… را اصلاً و ابداً فراموش نمی‌کند. این داستان ساده کسری بودجه و راه‌های تأمین آن است.

راه مقابله اما ایستادن در برابر این عظیم‌ترین تعرض به زندگی و معیشت مردم است. راهی جز اتحاد همگانی و عمومی علیه رژیم متصور نیست. اینکه همه ما یک درد مشترک داریم و باید ریشه این درد مشترک را بخشکانیم. ریشه حکومت اسلامی است. آنگاه نه کسری بودجه‌ای خواهد بود نه فقر و فلاکت و دیکتاتوری سرمایه‌داران اسلامی. این راه را البته مردم خوب می‌شناسند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *